Dwudniowa konferencja była efektem wieloletnich badań, które skupiały się na powszechnym systemie szkolnictwa - sześć lat szkoły podstawowej i trzy lata gimnazjum. Dzięki wnikliwym analizom, badacze byli w stanie dostrzec kilka interesujących faktów.
Badanie było realizowane na ogólnopolskiej próbie szkół podstawowych, obejmując około 6000 dzieci z 300 oddziałów szkolnych. Miało za zadanie wyjaśnić co wpływa na osiągnięcia szkolne uczniów.
Stwierdzono iż pochodzenie społeczne ucznia w 20% wyjaśnia osiągnięcia szkolne na etapie klas I-III szkoły podstawowej.
W trakcie badań, pod uwagę wzięto głównie rodziny uczniów jako ich najbliższe środowisko. Stwierdzono, że istnieje kilka kluczowych cech rodzin, z których wywodzą się uczniowie, a które mają wpływ na osiągnięcia szkolone:
- wykształcenie rodziców
- status wykonywanego zawodu rodziców
- zasobność materialna (tu badacze zwracają uwagę na liczbę posiadanych książek)
Warto zauważyć, iż wpływ na osiągnięcia ucznia miała również wielodzietność rodziny. Im uczeń miał więcej rodzeństwa, tym jego osiągnięcia z zakresu czytania i świadomości językowej były mniejsze.
Na osiągnięcia szkolne ucznia nie wpływają takie warunki jak:
- wielkość gospodarstwa domowego
- wychowywanie w pełnej lub niepełnej rodzinie
- wielopokoleniowość
- czasowe bezrobocie
- mieszkanie w mieście lub na wsi
Ważnym celem badań było wykazanie relacji między uczniowską percepcją własnych zdolności, a osiągnięciami szkolnymi. Badacze postawili pytanie: czy samoocena szkolna ucznia jest skutkiem czy przyczyną szkolnych osiągnięć?
Jeżeli uczeń od najmłodszych lat ma dobre stopnie, będzie to wpływało mocno na jego samoocenę - im lepsze stopnie, tym lepsza samoocena. Badacze zaznaczyli, iż samoocena jest zarówno skutkiem jak i przyczyną szkolnych osiągnięć, ale nie jest ona głównym bodźcem jeżeli chodzi o osiągnięcia szkolne, jednak oddziałuje na podejście do nauki i reagowanie na porażki.
Podstawowym narzędziem podnoszenia samooceny jest rozwijanie zainteresowań uczniów oraz możliwość rozwoju umiejętności w obszarach, które są dla nich ważne.
Badania dotyczące nauki języka angielskiego w szkołach podstawowych objęło dwie kluczowe umiejętności - słuchania i czytania. Jest to pierwsza tego typu próba opisu umiejętności uczniów w takim przedziale wiekowym w Europie.
Efekty badań wskazują, iż wyniki testu z języka angielskiego są silniej zróżnicowane, niż wyniki testów z języka polskiego i matematyki. Oznacza to, że efektywne nauczanie języka angielskiego jest uzależnione od samej szkoły.
Nie jest to wina braku wykwalifikowania anglistów ani braku wyposażenia w szkołach czy niechęci uczniów do nauki języka.
Powodem może być częste zastosowanie metod podających (np. wykład informacyjny, pogadanka) oraz brak autentycznych materiałów językowych umożliwiających rozwój kompetencji kulturowych.