Matura 2014, język polski, poziom podstawowy - arkusz
Matura 2014, język polski, poziom podstawowy - przykładowe odpowiedzi
Egzamin maturalny 2014 z języka polskiego na poziomie podstawowym zainaugurował tegoroczne matury. Uczniowie ostatnich klas szkół średnich zmierzyli się z nim 5 maja o godzinie 9:00. O godzinie 15:00 Centralna Komisja Egzaminacyjna udostępniła oficjalne arkusze egzaminacyjne matury 2014.
Oficjalne arkusze i przykładowe odpowiedzi do egzaminu maturalnego 2014 znajdziesz tutaj w serwisie Edulandia.pl - Matura 2014 - odpowiedzi i arkusze, harmonogram
Egzamin maturalny 2014 z języka polskiego na poziomie rozszerzonym odbędzie się w czwartek 8 maja o godzinie 9.00.
Wszystkich maturzystów przez ostatnie 10 miesięcy rozpalało pytanie, jakie lektury pojawią się na wypracowaniu. Wielu przeprowadzało skomplikowane próby przewidzenia, co się pojawi w arkuszu. I niektórzy twierdzą, że im się to udało. Filip, uczeń jednego z mokotowskich liceów, chwali się, że wydedukował obie lektury: "Potop" łatwo było przewidzieć, ponieważ dziś - 5 maja - przypada rocznica urodzin Henryka Sienkiewicza. "Wesele" natomiast pojawiło się z dwóch powodów: po pierwsze w tym roku przypada 145. rocznica urodzin Stanisława Wyspiańskiego. Po drugie rok 2014 to 220. rocznica bitwy pod Racławicami, której obraz wisiał w jednej sal bronowickiej chaty. Podsumowując - te lektury miałem opanowane. Ale nie wiem, czy dobrze mi poszło."
W przeciwieństwie do poprzednich lat w tym arkuszu dominowały pytania otwarte. Tegoroczni maturzyści będą mieli więc więcej powodów do narzekania na słynny "klucz odpowiedzi" niż ich poprzednicy. Tekst, do którego trzeba się było odnosić, to fragment pracy Barbary Skargi na temat miłości z książki pt. "Człowiek to nie jest piękne zwierzę. Wykłady i artykuły" (Kraków 2007). Należało między innymi określić, jaką funkcję w kompozycji testu pełni przywołanie "Uczty" Platona i dość sprawnie posługiwać się takimi terminami jak anafora, antyteza, inwersja, itp. Słowem - łatwo nie było.
Wielu maturzystom największe trudności sprawiło pierwsze pytanie. Na podstawie pierwszego akapitu tekstu B. Skargi trzeba było wyjaśnić, co stanowiło "pokarm duchowy" dla bohaterów utworu Platona "Uczta". Maturzyści narzekają też na pytanie szóste: "Jaką funkcję pełnią sformułowania: "właśnie", "chciałoby się powiedzieć", "wiemy dobrze" w akapiecie 3. tekstu. Obawiają się, ze spektrum możliwości jest szerokie i nie wszystkie ich pomysły zostały przewidziane przez egzaminatorów...
Maturalny fragment "O miłości" z publikacji B. Skargi można znaleźć w arkuszu zamieszczonym na naszej stronie.