Z szefem na fejsie? Młodzi mówią: pewnie!

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez portal Absolvent.pl, wiodącą społeczną platformę rekrutacyjną dla studentów i świeżo upieczonych absolwentów w Polsce, 65% osób w wieku 18 - 30 lat ma wśród swoich znajomych na Facebooku również kontakty zawodowe. Co więcej, ponad 60% badanych wskazało, że nie widzi problemu by ich posty, zdjęcia i komentarze widział obecny lub potencjalny szef.

Studenci i absolwenci mają bardzo dużą sieć kontaktów w mediach społecznościowych. Blisko 70% osób w wieku od 18 do 30 lat ma na Facebooku ponad 200 osób w gronie znajomych. Z badań wynika, że młodzi ludzie nie widzą nic niestosownego w zaproszeniu do swojej wirtualnej sieci kontaktów np. szefa czy kolegów z pracy.

Zaledwie 35% badanych ma na platformie Facebook wyłącznie swoich znajomych. Pozostałe 65% osób ma poza kontaktami prywatnymi, także te zawodowe.

- "Sieć kontaktów, którą budujemy od swoich najmłodszych lat, to olbrzymia wartość i potencjał, także podczas poszukiwania pracy" - uważa Katarzyna Godlewska odpowiedzialna za rozwój marki Absolvent.pl. Ten sam fakt potwierdził w swoim badaniu Facebook Data Team, który pokazał, że pomimo iż każdy z nas dzieli się najchętniej informacjami ze swoim najbliższym gronem przyjaciół, to jednak luźne i szerokie grono znajomych dostarcza nam najwięcej informacji, w tym o możliwościach rozwoju własnej kariery zawodowej.

Publiczny profil może zaszkodzić?

- "Facebook w kontekście pracy ma swoje plusy i minusy. Skrócił się dystans między firmami, a kandydatami do pracy. Umiejętne korzystanie z tego portalu w kontekście poszukiwania pracy przynieść może sporo korzyści, których jest chyba więcej niż zagrożeń" - przekonuje Michał Sławiński Social Media Director w agencji The Digitals.

Na naszym rodzimym rynku wciąż jednak brakuje badań, które sprawdziłyby, czy ustawienia prywatności w portalach społecznościowych mają bezpośredni wpływ na proces rekrutacji. Natomiast wg danych zebranych przez amerykańską firmę Jobvite, ponad 40% firm stwierdziło, że ponownie rozważy aplikacje kandydatów, po sprawdzeniu treści zamieszczonych na ich profilach w serwisach: Facebook, Twitter i Google+.

Wyniki wskazują, że jeśli pracodawca zobaczy negatywnie powiązane z potencjalnym pracownikiem treści np. oznaki spożywania narkotyków, nadużywania alkoholu, będzie mieć wątpliwości czy zatrudnić go w swojej firmie.

Więcej o: