W niedzielę 12 lipca wybierzemy nowego prezydenta. Aby zagłosować poza miejscem swojego zamieszkania, należy odebrać zaświadczenie o prawie do głosowania.
Zaświadczenie o prawie do głosowania upoważnia do oddania głosu w dowolnie wybranej gminie w całej Polsce, za granicą oraz na polskim statku morskim. Dokument odbiera się w urzędzie gminy lub miasta, w którym dana osoba wpisana jest do spisu wyborców. Wniosek o wydanie dokumentu można złożyć osobiście, drogą mailową lub faksem.
Zaświadczenie o prawie do głosowania można odebrać najpóźniej do dnia 10 lipca. Dokument odbiera się osobiście albo poprzez pisemnie upoważnioną osobę. Należy pamiętać, że w przypadku zniszczenia lub zgubienia zaświadczenia, urząd gminy nie może wydać kolejnego dokumentu. W takiej sytuacji prawo do oddania głosu przepada.
Głosowanie poza miejscem zamieszkania umożliwia również dopisanie się do spisu wyborców w gminie, w której chcemy oddać głos. Termin na dokonanie tej czynności upłynął jednak 7 lipca. Jeżeli wyborca wpisał się do spisu wyborców w gminie poza miejscem swojego zamieszkania przed pierwszą turą wyborów, to prawo do głosowania w tej gminie rozciąga się również na drugą turę.