-Kiedyś zostałam oszukana przez sklep internetowy salonik-bielizna.pl, teraz trafiłam na bieliznanocna.com. Taki sam jest adres, NIP i REGON - pisze Iza. Ostrzega przed zakupami w tej firmie.
Tak jak dziesiątki internautów komentujących nieudane zakupy w prowadzonym wcześniej przez firmę Afpol (obecnie Afol) sklepie. - Pieniądze wpłacone, brak kontaktu z firmą i zamówionego towaru - pisze "Truda" na jednej ze stron zajmujących się oceną sklepów internetowych.
- Kilkadziesiąt dni temu zakupiłem w "sklepie" salonik-bielizna.pl, komplet za który zapłaciłem przelewem bankowym. Do dziś nie otrzymałem towaru. Kontakt zerowy - opisuje swoją sytuację Lech.
Pozytywnych opinii brak.
Próbowaliśmy parokrotnie skontaktować się z firmą, ale bezskutecznie. Włącza się poczta głosowa. Usłyszeliśmy "zostaw wiadomość".
Nie pierwszy raz opisujemy historie o nieuczciwych sklepach wysyłkowych, które znikają w wirtualnej rzeczywistości po krótkim czasie działalności.
- Zdarzało się, że internetowi oszuści zmieniali nazwę sklepu i próbowali działać dalej - mówi w rozmowie telefonicznej podkomisarz Małgorzata Gołaszewska z Komendy Głównej Policji. - Policjanci zajmujący się zwalczaniem przestępczości gospodarczej, którzy stale monitorują internet, trafiają na oszustów, którzy wyłudzają od kupujących pieniądze. Informacje o fikcyjnych sklepach internetowych docierają też do nas od oszukanych klientów - mówi Gołaszewska.
Policjantka ostrzega, by przed zakupem w sieci przestrzegać "podstawowych zasad bezpieczeństwa" - Przed dokonaniem transakcji należy sprawdzić opinie o sklepie - jak przebiegały zakupy innych czy ktoś zgłaszał jakieś nieprawidłowości - mówi. Należy pamiętać, że sklep internetowy, jak każda inna firma, musi posiadać numer telefonu stacjonarnego oraz adres i inne dane rejestracyjne - np. numery NIP i REGON.
Powinien być też zamieszczony nr KRS (Krajowy Rejestr Sądowy), który można zweryfikować w internecie, np. pod adresem www.krs-online.com.pl (Firma Afol, tak jak i firma Afpol nie figurują w KRSie. Nie ma z nimi także kontaktu pod numerem stacjonarnym).
Kiedy zostaliśmy oszukani, należy poinformować jak najszybciej administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu, zachować wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, jak również całą korespondencję ze sprzedawcą, w tym rozmowy przez komunikatory internetowe, smsy, i z tymi dokumentami zgłosić się do najbliższej jednostki policji.