Jak wśród tysięcy pasażerów wykryć człowieka, który może być niebezpieczny? Amerykańska Federalna Administracja Bezpieczeństwa Transportu opracowała listę podejrzanych zachowań i cech, które powinny zwrócić uwagę służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo.
Lista została podzielona na trzy grupy. W pierwszej znajduje się 17 znamion stresu, w drugiej 15 znamion strach a w trzeciej 6 znamion podstępu. Za wykrycie u kogoś każdego ze znamion stresu przyznaje mu się jeden punkt, za znamiona strachu dwa punkty, a za znamiona podstępu - trzy punkty. Jeśli, podczas obserwacji, ktoś zbierze cztery lub więcej punktów, musi być skierowany na dodatkową kontrolę.
Są też czynniki, które zmniejszają szansę bycia terrorystą. Należą do nich bycie małżeństwem po 55. roku życia, bycie kobietą po 55. roku życia oraz bycie mężczyzną mającym więcej niż 65 lat.
Oto czynniki, na które specjaliści Administracji Bezpieczeństwa Transportu zwracają uwagę:
Znamiona stresu
- późne przybycie na lot
- unikanie kontaktu wzrokowego ze służbami bezpieczeństwa
- intensywne ziewanie podczas zbliżania się do stanowiska kontroli
- intensywne wiercenie się, zerkanie na zegarek, kręcenie głową, przestępowanie z nogi na nogę, trzęsienie nogą
- nadmierne pocenie się, nieadekwatnie do warunków
- twarz blada od świeżo zgolonej brody
- zaczerwienienie twarzy podczas przechodzenie kontroli bezpieczeństwa
- szybkie mruganie oczami, gdy osoba zostanie poproszona o poddanie się kontroli
- przyspieszony oddech, dyszenie
- wyraźne ruchy jabłka Adama, gdy osoba zostanie poproszona o poddanie się kontroli
- wyraźnie występujące lub pulsujące tętnice na szyi
- powtarzające się dotykanie twarzy
- zacieranie lub wyginanie dłoni
- silny zapach ciała
- spocone dłonie
- drżenie
- gwizdanie podczas zbliżania się do kontroli
Znamiona strachu
- torba jest się cięższa, niż powinna lub nie pasuje do wyglądu danej osoby
- wybrzuszenia ubrania
- zimne i przenikliwe spojrzenie
- stałe spoglądanie na innych podróżnych
- okazywanie przesadnych emocji lub niewłaściwe zachowanie takie jak płacz, gwałtowny śmiech lub gadatliwość
- przesadne, powtarzające się gesty poprawiające wygląd
- wahanie lub niezdecydowanie przy wejściu do kontroli
- osoby, które wydają się być niezwiązane ze sobą, ale są tak samo ubrane lub mają taki sam bagaż
- silne ściskanie bagażu lub trzymanie ręki w torbie
- sztywna postawa, ograniczone ruchy ciała i przyciśnięte ramiona
- rozglądanie się w poszukiwaniu służb bezpieczeństwa
- okazywanie nietypowego zainteresowania służbom bezpieczeństwa i ich pracy
- okazywanie arogancji i wyrażanie słownej pogardy podczas kontroli bezpieczeństwa
- noszenie stroju nie pasującego do miejsca
- szeroko otwarte, wytrzeszczone oczy
Znamiona podstępu
- osoba zdaje się zagubiona lub zdezorientowana
- osoba wydaje się być w przebraniu
- osoba zadaje pytania związane z bezpieczeństwem
- osoba nie reaguje na zdecydowane rozkazy
- osoba ukradkowo kontaktuje się z innymi
- osoba wielokrotnie poklepuje się po górnej części ciała
Procedura wykrywania podejrzanych pasażerów została ujawniona przez serwis The Intercept, który dotarł do wewnętrznych, choć nie tajnych, instrukcji Federalnej Administracji Bezpieczeństwa Transportu.