NASA odkryła nowego satelitę Ziemi. Księżyc nie jest już sam

Jest znacznie mniejszy od Księżyca, ale dzielnie krąży wokół Ziemi od stu lat i pozostanie z nami jeszcze całe wieki.

NASA ogłosiła odkrycie nowego naturalnego satelity Ziemi. Na razie obiekt nosi nazwę 2016 HO3. Jest niewielki - szacuje się, że ma średnicę 30-100 metrów. Okrąża naszą planetę po dość szerokiej, rozciągniętej orbicie. Paul Chodas z należącego do NASA Centrum Obiektów Bliskich Ziemi wyjaśnia:

Inna planetoida nosząca oznaczenie 2003 YN107 znajdowała się na podobnej orbicie ponad 10 lat temu, ale później opuściła nasze sąsiedztwo. Ta nowa planetoida jest znacznie silniej związana z Ziemią. Nasze obliczenia pokazują, że 2016 HO3 towarzyszy Ziemi od prawie stu lat i pozostanie tu przez kolejne stulecia.

Kształt orbity 2016 HO3 sprawia, że przez pół ziemskiego roku jest ona bliżej Słońca, niż nasza planeta, a przez drugie pół znajduje się dalej od niego. Technicznie rzecz biorąc planetoida obiega Słońce, pozostaje jednak uwięziona przez grawitację Ziemi, wokół której wiruje.

W ciągu dekad planetoida zbliża się i oddala od Ziemi. Gdy odlatuje zbyt daleko, grawitacja naszej planety ściąga ją z powrotem. Nie oddala się nigdy dalej, niż 100-krotna odległość do naszego Księżyca ani nie zbliża na mniej niż 38-krotna odległość. Jest zbyt mała, by dostrzec ją gołym okiem.

Nowy satelita został po raz pierwszy dostrzeżony 27 kwietnia 2016 przez Pan-STARRS 1 - znajdujący się na Hawajach teleskop wyspecjalizowany w poszukiwaniu bliskich Ziemi obiektów.

Możliwe, że wokół Ziemi krąży więcej podobnych satelitów, które pozostają nieodkryte ze względu na ich rozmiary i odległość. NASA stara się katalogować przelatujące niedaleko Ziemi i monitorować je, by móc zawczasu ostrzec o ewentualnym zderzeniu. Jednak orbita 2016 HO3 ma takie parametry, że planetoida nie stanowi dla nas żadnego zagrożenia.

NASA odkryła nowego satelitę Ziemi. Księżyc nie jest już sam
  • marko_uk

E tam,to tylko but Macierewicza. Zgubił jak spieprzał do Warszawy 10 kwietnia...

• mer-llink

Brawo, Gazeto, że podjęłaś drugą próbę opisania tego faktu.
    W pierwszej pan Cieśliński (art. "Mamy drugi księżyc! Krąży wokół Ziemi...." Piotr Cieśliński, 18.06.2016) albo nieudolnie przekładał z amerykańskiego źródła, albo frywolnie sobie potraktował terminy fachowe, albo jedno i drugie.
    Najwyraźniej wzięłaś sobie, Redakcjo, do serca tamtą niefortunną próbę i zleciłaś p. Piotrowi Stanisławskiemu drugie podejście (to dzisiejsze). Uważniej przeczytał tekst źródłowy i naprawił nieco lapsusów poprzednika.
    I to jest podejście dobre: samemu starać się naprawiać błędy. I przez to czytelnik też czuje się lepiej. Bo przez takie samokrytyczne i samokorygujące przedsięwzięcie mówisz, Droga Redakcjo, że jednak ciut zależy Ci na jakości publikacji, a być może także na szacunku czytelników.
    Pozdrawiam.

• kot.ktory.kreci.karuzele

To quasi-satelita, nie satelita. Szczegóły np. na Wikipedii.

• SUM OiW

Czarny rycerz jest znacznie bliżej i nikt o nim nie mówi. A ile jeszcze podobnych obiektów krąży wokół ziemi?

• vandersexxx

A kiedy napiszecie o 4. udanej próbie rakiety New Shepard / Blue Origin?

• chelmiak

Oceniono 1 raz 1

Wszystkie planety gazowe mają pierścienie. Ziemia ma też ale bardzo rozrzedzony.

• remifentanix

To nie jest nic nowego! Astronom polski doc. Kazimierz Kordylewski w latach siedemdziesiątych, jeszcze przed NASA, obserwował w Karpatach, później w okolicach równika, obiekty pyłowe znajdujące się w punktach libracyjnych przewidzianych onegdaj przez Lagrange'a. Nazywano te minimalne rozjaśnienia na niebie wskazujące na obecność materii kosmicznej w wyróżnionych punktach mianem księżyców krakowskich. Punktów libracyjnych w układzie Ziemia, Słońce, Księżyc jest pięć. Gromadzi się w nich materia mineralna różnej wielkości, od ułamka milimetra do wielu metrów. Można powiedzieć, że są to mniej lub bardziej stabilne pułapki grawitacyjne dla materii z okolic Ziemi i Księżyca.