Jak sabotować produktywność w pracy? 17 rad agencji wywiadu USA

"Nie pozwalaj iść na skróty". "Przemawiaj". "Odradzaj pośpiech". Oto rady amerykańskiego wywiadu dla tych, którzy chcą źle pracować. Można je powiesić w każdym biurze.

W 1944 roku amerykańska agencja wywiadowcza Office of Strategic Services (poprzednik CIA) wydała krótki podręcznik prostego sabotażu. Był on przeznaczony dla ludzi, którzy pracowali dla państw Osi, ale sympatyzowali z aliantami. Dokument odtajniono dopiero w 2008 roku. 

Chodziło o to, by nauczyć pracowników bezpiecznych dla nich metod sabotowania pracy, którą wykonują. Większość zaleceń dotyczy produkcji przemysłowej, wiele straciło już dziś sens. Ale jest rozdział, który pozostaje zaskakująco aktualny - praca w biurze.

Ot choćby ta rada:

By obniżyć morale i wydajność, bądź miły dla nieefektywnych pracowników i dawaj im niezasłużone awanse. Źle traktuj efektywnych pracowników, narzekaj na ich pracę.

Czy nie macie wrażenia, że w waszym otoczeniu jest zaskakująco wielu sabotażystów?

  1. Nalegaj, by wszystko było robione zgodnie z procedurami. Nigdy nie pozwalaj iść na skróty.
  2. Przemawiaj. Mów tak często i długo jak to możliwe. Ilustruj przemowy długimi anegdotami i odwołaniami do osobistych doświadczeń. Zawsze dodaj kilka odpowiednich „patriotycznych” komentarzy
  3. Gdy to możliwe, referuj wszystkie sprawy komitetom zalecając „dalsze badania i rozważania”. Staraj się, by komitety były jak największe - nigdy nie mniejsze niż 5 osób.
  4. Przywołuj nieważne sprawy tak często, jak to tylko możliwe.
  5. Powracaj do spraw, w których już podjęto decyzje i staraj się, by wracano do rozważań, czy były słuszne.
  6. Zalecaj „ostrożność”. Bądź „rozsądny” i zachęcaj do tego swoich współpracowników. Odradzaj pośpiech, który może później przynieść kłopoty.
  7. Martw się o to, czy podjęte decyzje są odpowiednie. Wysuwaj wątpliwości, czy dana decyzja leży w zakresie odpowiedzialności podejmujących oraz czy nie wywoła konfliktu.
  8. Udawaj, że nie rozumiesz poleceń. Zadawaj mnóstwo pytań i podtrzymuj długą korespondencję.
  9. Żądaj perfekcyjnego wykonywanie nieistotnych zadań, odsyłaj gotowe rzeczy do poprawki. Akceptuj źle wykonane rzeczy, jeśli błędy nie są widoczne na pierwszy rzut oka.
  10. Bądź miły dla nieefektywnych pracowników i dawaj im niezasłużone awanse. Źle traktuj efektywnych pracowników, narzekaj na ich pracę. To obniży morale i wydajność.
  11. Przedłużaj spotkania, gdy czeka pilna robota.
  12. Mnóż procedury i potwierdzenia. Jeśli jedna osoba może coś zatwierdzić, żądaj by robiły to trzy.
  13. Szerz niepokojące plotki, które brzmią jak wiarygodne informacje
  14. Pracuj powoli. Pomyśl, jak zwiększyć liczbę kroków potrzebnych do wykonania zadania.
  15. Wymyślaj tak wiele przeszkód w pracy, jak tylko się da.
  16. Wykonuj pracę źle, ale wiń za to narzędzia, maszyny i sprzęt. Narzekaj, że to one uniemożliwiają ci dobrą pracę.
  17. Nigdy nie przekazuj swoich umiejętności i doświadczeń innym pracownikom.

 

Oryginalny podręcznik