Ministerstwo wydało miliony na kampanię ws. zwrotu podatków "po błędach Polskiego Ładu"

Ministerka finansów Magdalena Rzeczkowska odpowiedziała na poselską interpelację dotyczącą kosztów działań promocyjnych resortu. Okazuje się, że od ubiegłego roku MF wydało miliony, w tym prawie 3,8 mln zł na kampanię dotyczącą zwrotu podatków.

W interpelacji z 7 maja do ministra finansów Hanna Gill-Piątek pytała o kampanię promocyjną dotyczącą zwrotu podatków dzięki obniżce PIT ("Zwroty, które cieszą"). 21 czerwca ministerka Magdalena Rzeczkowska zamieściła w systemie odpowiedź. Wynika z niej, że resort przeznaczył na działania PR-owe miliony złotych.

Zobacz wideo 15 mln na kampanię informacyjną o Polskim Ładzie to pieniądze wyrzucone w błoto?

Prawie 3,8 mln zł na kampanię "Zwroty, które cieszą"

Hanna Gill-Piątek w swojej interpelacji zwróciła uwagę, że "zdaniem ekonomistów" informacje przekazywane na billboardach i spotach, które mówiły, że "dzięki rządowej obniżce PIT miliony Polaków otrzymało zwrot podatku" to "dość duże uproszczenie, które można nazwać wręcz wprowadzającym w błąd". Posłanka powołała się także na słowa ekspertki podatkowej Małgorzaty Samborskiej, której zdaniem - jak pisało Money.pl - "zwroty podatków nadpłaconych w pierwszej połowie roku są skutkiem naprawy systemu po błędach Polskiego Ładu" - przytaczała Gill-Piątek. Zwróciła także uwagę, że na największe zwroty mogły liczyć osoby zarabiające powyżej podwójnej średniej krajowej, ok. 12,8 tys. zł brutto miesięcznie.

Jak czytamy w odpowiedzi na koszty działań informacyjnych Ministerstwa Finansów w ramach kampanii dotyczącej zwrotu podatków wyniosły 3 792 326,81 zł. Objęły one 2351 emisji kampanii w telewizji, 338 emisji w radiu oraz 31 publikacji w prasie. Do tego działania informacyjne były także zamieszczane w Internecie z wykorzystaniem Google Display Network, Real-time bidding, Facebooka, Twittera oraz YouTube'a. Chodzi o kampanię prowadzoną między 18 kwietnia a 14 maja tego roku. 

Ministerstwo Finansów wydało od 2022 roku na PR miliony złotych. 9,4 mln zł dla Polsatu

Na działania informacyjne w mediach od stycznia 2022 roku do czasu złożenia przez posłankę interpelacji Ministerstwo Finansów przeznaczyło kwoty w podziale na podmioty:

  • Telewizja Polsat - 9 441 875,35 zł,
  • Radio RMF FM - 3 358 095,14 zł,
  • TVP3 - 3 197 907,16 zł,
  • Telewizja Republika - 423 326,95 zł,
  • Polskie Radio - 456 139,34 zł,
  • INFOR - 18 450,00 zł,
  • TIME S.A. - 26 734,05 zł,
  • Biuro Reklamy Gazet Lokalnych - 398 101,15 zł,
  • Media Group - 175 338,04 zł,
  • Cityboard - 149 334,30 zł,
  • Euvic Media - 251 050,09 zł,
  • Fabryka Marketingu - 523 251,66 zł,
  • Mastermind Media - 545 229,20 zł,
  • Good Taste Agency - 19 800,00 zł.

Ministerstwo zapowiedziało także, że najbliższe kampanie reklamowe, które mają być przygotowane do listopada tego roku, dotyczyć będą: uszczelniania systemu podatkowego, Krajowego Systemu e-Faktur i funkcjonalności e-Urzędu Skarbowego. "Zabezpieczono na ten cel kwotę w wysokości ok. 900 tys. zł" - przekazała ministerka finansów Magdalena Rzeczkowska. 

Więcej o: