O kancelarii SMM Legal, która uczestniczyła w sprzedaży Lotosu koncernowi Saudi Aramco i prowadziła w tym samym czasie prywatne sprawy prezesa Orlenu Daniela Obajtka pisze w "Gazecie Wyborczej" Wojciech Czuchnowski, w tekście pt. "Układ Obajtka. Prawnik Orlenu od transakcji z Saudi Aramco prywatnie doradzał Obajtkowi."
Mecenas kancelarii Maciej Mataczyński był jednym z tych, którzy w 2018 r. prowadzili sprawę związaną z nieruchomościami Obajtka i podatkiem dochodowym od nich. Chodzi o dziewięć nieruchomości w małopolskiej Stróży, których właścicielem jest prezes Orlenu i gdzie jest zameldowany.
Więcej aktualnych informacji z kraju i ze świata na stronie głównej Gazeta.pl
"GW" podaje, że w 2020 r. mecenas Mataczyński miał dwa zadania. Po pierwsze - jest jednym z głównych prawników, którzy pracują dla Orlenu przy fuzji tej spółki z koncernem Lotos. Po drugie - uczestniczy w nowelizacji ustawy o kontroli niektórych inwestycji. Czuchnowski pisze, że robi to tak, by "wyeliminować komitet konsultacyjny". W jego skład wchodzą 22 instytucje, w tym służby specjalne, m.in. Agencja Bezpieczeństwa i Służba Wywiadu Wojskowego.
Według zapisów ustawy komitet konsultacyjny powinien opiniować transakcję pod kątem bezpieczeństwa i mógłby zgłosić zastrzeżenia do sprzedaży części Lotosu, w tym 30 proc. Rafinerii Gdańskiej, państwowej spółce Saudi Aramco, która od lat blisko współpracuje z putinowską Rosją - wyjaśnia Czuchnowski.
Dziennik podaje, że w latach 2018-2021 kancelaria SMM Legal miała zarobić 97 mln zł dzięki obsłudze Orlenu oraz innych spółek skarbu państwa. Mecenas Mataczyński miał wypłacić sobie prawie 20 mln zł z tych zysków. Zdaniem autora tekstu prowadzenie równolegle "kontraktu stulecia" i prywatnych spraw prezesa Orlenu to dowód na "bliskie relacje prawników SMM Legal z Obajtkiem".
W komunikacie giełdowym z 30 listopada Orlen poinformował, że podpisał umowę na sprzedaż stacji Lotosu, które przejął po fuzji. Wcześniej informowano, że Orlen będzie musiał pozbyć się 417 stacji - taki wymóg postawiła Komisja Europejska.
Umowa składa się z dwóch elementów płatności. Stała kwota wyniosła 610 mln dolarów. Oprócz tego w dokumentach zawarto element zmienny zależny od wysokości długu netto oraz kapitału obrotowego Lotos Paliwa w dniu, w którym podpisano umowę przyrzeczoną. Orlen poinformował również, że trwają prace nad zakończeniem procesu zawarcia finalnej umowy, na podstawie której Orlen przejmie od MOL stacje paliw na Węgrzech i na Słowacji.
Tego samego dnia Orlen ogłosił, że podpisał umowę z Saudi Aramco w sprawie aktywów Lotosu. Saudyjski koncern paliwowy przejął 100 proc. udziałów w spółce Lotos SPV 1. Została utworzona po tym, jak ze spółki Lotos Paliwa wydzielono podmiot, który zajmuje się hurtową sprzedażą paliw. Wartość tej części transakcji wynosi 1 mld zł. Na mocy tej samej umowy Aramco przejął 30 proc. udziałów w Rafinerii Gdańskiej. W tym wypadku wartość transakcji wynosi 1,15 mld zł.
Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina >>>