Bank Gospodarstwa Krajowego to jedyny podmiot bankowy w Polsce, który w całości należy do Skarbu Państwa. Instytucja ta została wybrana do zorganizowania międzynarodowej akcji informacyjnej "Stop Russia Now", która pod koniec kwietnia 2022 roku została zainicjowana przez premiera Mateusza Morawieckiego.
- Spotykamy się tutaj, aby zainicjować akcję specjalną, która ma budzić sumienia. Bo Władimir Putin przygotował specjalną operację zbrodni wojennych i ludobójstwa. To, co się dzieje na ulicach ukraińskich miast, wstrząsa naszym sumieniem, ale zbyt krótko. Zbyt szybko nasi partnerzy w Europie Zachodniej i Europie Południowej chcieliby wrócić w koleiny normalności - mówił wówczas premier. Kampania została zrealizowana na billboardach i mobilnych nośnikach, które pojawiły się w europejskich miastach - Paryżu, Rzymie czy Berlinie. Na tym samym briefingu Morawiecki poinformował, że Polska dostarczyła już Ukrainie sprzęt wojskowy o wartości około 7 mld zł.
Z odpowiedzi udzielonej posłowi Michałowi Jarosowi z Koalicji Obywatelskiej wynika, że za realizację kampanii odpowiada Bank Gospodarstwa Krajowego. Rzeczniczka tej instytucji w odpowiedzi na pytania Wirtualnych Mediów dodała, że bank został wybrany na podstawie ustawy z 26 kwietnia 2007 roku o zarządzaniu kryzysowym.
- Działania Polski wpisują się w kampanię prowadzoną przez ukraińskie władze, które nawołują społeczność międzynarodową do udzielenia wsparcia w walce z agresorem. Przekazy polskiej kampanii skupiają się w szczególności na kryzysie humanitarnym oraz wyzwaniach związanych z falą uchodźców przybywających z Ukrainy do Polski i do innych krajów (...). Kampania ma uświadomić społeczności międzynarodowej rzeczywisty wymiar wojny w Ukrainie oraz skalę powodowanych przez nią zniszczeń - powiedziała Anna Czyż.
Przeczytaj więcej informacji z Polski na stronie głównej Gazeta.pl.
- Dotychczasowe koszty międzynarodowej kampanii informacyjnej "Stop Russia Now!", której celem jest poinformowanie opinii publicznej na świecie o konsekwencjach napaści Rosji na Ukrainę, w szczególności o kryzysie humanitarnym oraz wyzwaniach związanych z falą uchodźców wojennych kampanii, to 23 138 220 zł brutto - przekazała rzeczniczka BGK.
"Robi wrażenie kampania 'Stop Russia Now'. Poprzez BGK wywalili 23 mln zł na 12 zestawów mobilnych, które miały obywatelom Europy otworzyć oczy na wojnę w Ukrainie. Na pewno ta krucjata Morawieckiego powaliła Europejczyków. Mają fantazję w przepalaniu kasy" - napisał na Twitterze senator KO Ryszard Świlski.