Polski Ład, czyli największa rewolucja podatkowa od dekad, wejdzie w życie już 1 stycznia 2022 r.
To przede wszystkim zmiana zasad naliczania składki zdrowotnej, która dotknie każdą formę opodatkowania działalności gospodarczej. Od przyszłego roku wysokość stawki procentowej składki zdrowotnej dla przedsiębiorców nadal będzie wynosić 9 proc., lecz zmieni się podstawa wymiaru tej składki. Co więcej, przedsiębiorcy stracą możliwość odliczania składki zdrowotnej od podatku.
Więcej treści znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl >>>
Zmiany uderzą też w finanse samorządów - w dużej mierze opierają się one wszak na wpływach z podatku PIT. Związek Miast Polskich podliczył, że w perspektywie najbliższych dziesięciu lat samorządy stracą 206 mld zł. Rząd wprawdzie zapowiada wsparcie dla samorządów, ale według ZMP będzie ono dalece niewystarczające - ma sięgnąć ok. 48 mld zł.
"Niższe podatki i więcej pieniędzy w portfelach Polaków" - taka informacja znalazła się na ulotkach, które od kilku tygodni trafiają do obywateli. W materiałach podkreślono m.in., że w portfelach Polaków zostanie "ok. 17 mld zł więcej", a 18 mln Polaków odniesie "korzyści".
W listopadzie senator KO Krzysztof Brejza zwrócił się z pytaniem do Ministerstwa Finansów o koszty wydruku i dystrybucji ulotek. Odpowiedzi udzielił miesiąc później wiceminister Piotr Patkowski.
Jak przekazał Patkowski, druk i wysyłka ponad 15 mln sztuk pochłonie ok. 4,1 mln zł.
"Pytaliście o koszty druku i liczbę ulotek "Polskiego Nieładu" - wydrukowali 15 065 363 sztuk, za 4,1 mln zł. To wszystko, gdy brakuje miejsc w szpitalach.." - skomentował Krzysztof Brejza.
Ulotki to tylko element całej kampanii. Polski Ład promowany jest także m.in. w telewizji, w prasie, na przystankach autobusowych.
Przykładowo, jak przekazywało w listopadzie Ministerstwo Rolnictwa w odpowiedzi na interpelację posłanki PO Doroty Niedzieli, tylko ten resort wydał do tamtej pory 42,3 tys. zł brutto na reklamy Polskiego Ładu w Telewizji Polskiej i gazetach wydawanych przez Polska Press.