Technologia miała pomóc Dudzie wygrać wybory. "Rz": Firma dostała środki z państwowego funduszu

Wykorzystujące nowoczesne technologie reklamy skierowane i dobrane do konkretnych wyborców miały pomóc Andrzejowi Dudzie wygrać wybory. Jak opisuje "Rzeczpospolita", przedsiębiorcy odpowiedzialni za projekt dostali nie tylko zapłatę ze sztabu, ale też środki z państwowego funduszu.
Zobacz wideo Walka o środowisko na sali sądowej? „Jeśli nie ma możliwości dogadania się, to bardzo dobre rozwiązanie”

Andrzej Duda wygrał wybory prezydenckie w 2020 roku przewagą dwóch punktów procentowych - miał nad Rafałem Trzaskowskim ok. 420 tys. głosów przewagi. Jak opisuje Oko.press, duże lub nawet kluczowe znaczenie dla reelekcji Dudy mogła mieć kampania prowadzona w internecie przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii, w tym psychotargetowania reklam wyborczych.

Za realizację akcji "Jeden procent dla Andrzeja" odpowiadała niewielka firma zajmująca się marketingiem i tego typu technologiami - hyperCREW. Polecić ją miał biznesmen Ryszard Tadajewski. Według dziennikarzy ma on znać osoby z grupy określanej przez Oko.press jako "układ wrocławski", do którego ma należeć były rzecznik PiS, a obecnie partner w spółce PR-owej Adam Hoffman. 

Za przeprowadzenie "targetowanej kampanii kampanii marketingowej" w internecie firma otrzymała od komitetu wyborczego Andrzeja Dudy 1,5 mln złotych - to wiadomo z faktury złożonej w Państwowej Komisji Wyborczej. 

Jednak w czasie kampanii właściciele hyperCREW - Paweł Bobyk i Andrzej Rabsztyn - mieli otrzymać inne środki dla swojej drugiej spółki, HyperBiz - opisuje "Rzeczpospolita". "Pod koniec maja 2020, zaledwie tydzień przed złożeniem wniosku o rejestrację komitetu wyborczego Dudy, spółka otrzymuje milion złotych od spółki inwestującej w start-upy: Czysta3.vc" - pisze dziennik. 

Czysta3.vc to firma założona przez Radosława Tadajewskiego. Partnerem w niej jest Dawid Jackiewicz, były minister skarbu w rządzie PiS. Firma inwestuje pieniądze pochodzące z grantu państwowego Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. W 2020 roku pieniądze z grantu zainwestowano w dziewięć firm, w tym HyperBiz. Umową podpisano 30 kwietnia 2020 roku, na krótko przed początkiem kampanii wyborczej - pisze "Rz".