Rada Europy pisze do Morawieckiego ws. podatku od reklam. "W praktyce zadusi niezależne media"

We wtorek Rada Europy opublikowała treść listu komisarki Dunjy Mijatović do Mateusza Morawieckiego. Komisarka wyraża swoje obawy dotyczące projektu podatku od reklam oraz projektu ustawy o wolności słowa w internecie.

Rada Europy opublikowała treść listu Dunjy Mijatović do Mateusza Morawieckiego, wysłanego 8 marca. "Obawiam się, że proponowany podatek w praktyce zadusi niezależne media, ograniczając opinii publicznej możliwość wyboru treści, która ich interesuje i nadmiernie ograniczy swobodę dostępu do informacji" - pisze o projekcie podatku od reklam Dunja Mijatović, komisarka Rady Europy.

Zobacz wideo Czy nowy podatek od reklam wejdzie w życie?

Komisarka Rady Europy ds. Praw Człowieka Dunja Mijatović w swoim liście wzywa polski rząd do zapewnienia, że propozycje projektów ustaw o podatku od reklam i o wolności słowa w internecie nie narusza europejskich standardów praw człowieka, w szczególności tych związanych z wolnością wypowiedzi i pluralizmem mediów oraz prawem do poszanowania prywatności.

Komisarka Rady Europy zwraca się do Mateusza Morawieckiego ws. podatku od reklam

Mijatović zwraca uwagę na to, że w projekcie ustawy o "ochronie wolności słowa użytkowników mediów społecznościowych", przewidziano powołanie organu rozpatrującego odwołania od decyzji firm internetowych o dostępie do treści. Komisarka zauważa, że jest zaniepokojona stopniem niezależności takiego organu. Wątpliwości budzi również nadmiernie szeroka definicja tego, co stanowi nielegalne treści.

"Jest to szczególnie istotne w kontekście innych wydarzeń związanych z wolnością mediów w Polsce: pogłębiającego się problemu nacisku politycznego na media publiczne (ta kwestia została poruszona już w 2016 roku w raporcie mojego poprzednika), ostatnio zapowiadane przejęcie jednej z największych grup medialnych przez spółkę kontrolowaną przez państwo, a także publiczne komentarze przywódców politycznych na temat potrzeby ograniczenia zagranicznego kapitału własności mediów" - dodaje Dunja Mijatović. Komisarka oznajmiła również, że liczy na podjęcie konstruktywnego dialogu w tej kwestii.

Media bez wyboru

10 lutego odbył się protest pod hasłem "Media bez wyboru". Na jeden dzień zamilkły stacje radiowe i telewizyjne - nie nadawano programów, a portale internetowe nie publikowały wiadomości. W akcji uczestniczyło kilkadziesiąt redakcji mediów niepublicznych.

Więcej o: