Związek Nauczycielstwa Polskiego bardzo surowo ocenił resort edukacji. Dariusz Piontkowski nie otrzymał promocji do następnej klasy, a jego ministerstwu wytknięto szereg złych, zdaniem związku, działań. Według ZNP minister przerzucił obowiązek zdalnego nauczania i odpowiedzialność za organizację tego procesu na dyrektorów szkół, nauczycieli i samorządy, bardzo często nie konsultując z nimi podejmowanych przez siebie decyzji.
- Brakło komputerów, brakło internetu szeroko pasmowego i dostępności dla wszystkich uczniów, co powodowało, że część nauczycieli miała ogromnie utrudniony kontakt ze swoimi uczniami - mówił Sławomir Broniarz, prezes ZNP, na konferencji prasowej. Ministerstwu Edukacji Narodowej wytknięto także fakt, że spora grupa została wykluczona z procesu edukacyjnego. Broniarz wskazywał, że wykluczenie dotknęło również młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uczniowie zdani byli na pracę rodziców i nauczycieli. Zabrakło wsparcia systemowego ze strony MEN.
Chaos legislacyjny, trudności z dostępnością do sprzętu oraz brak dialogu, który powinien być kluczem do rozwiązywania problemów - to trzy najtrudniejsze sytuacje w edukacji zdalnej, przed którymi stanęły w tym roku polskie szkoły.
Na konferencji 26 czerwca minister edukacji narodowej również podsumował miniony rok szkolny. Podkreślono, że MEN nie zostawił nauczycieli samych z nauczaniem w czasach epidemii koronawirusa. Dariusz Piontkowski zwrócił uwagę, że jego resort przygotował szereg informatorów na temat nauczania zdalnego i bezpieczeństwa danych osobowych. - Te wszystkie działania ministerstwa to był olbrzymi wysiłek, który - mam nadzieję - pomógł nauczycielom w pracy na odległość - powiedział Piontkowski.
Minister podziękował także nauczycielom, zaznaczając, że bez ich zaangażowania i ciężkiej pracy nie udałoby się osiągnąć równie dobrych efektów w kształceniu zdalnym. - Po raz kolejny chcę podziękować nauczycielom za szybką mobilizację, za zapoznanie się z nowoczesnymi komunikatorami i za nawiązanie kontaktu z uczniami - mówił szef MEN.