10 mln zł za dwa 30-sekundowe spoty. Tak na zlecenie PFN promowali Polskę Amerykanie

To nie koniec szumu wokół wydatków na promocję Polskiej Fundacji Narodowej. Na zarządzanym przez PFN kanale YouTube pojawiły się dwa 30-sekundowe filmiki z życzeniami świątecznymi i z okazji Dnia Weteranów. Oba spoty mogły kosztować 10 mln zł.
Zobacz wideo

Pierwszy film ma na YouTube tytuł "PNF Happy Holidays Video". Trwa pół minuty, występują w nim m.in: ksiądz Jacek Skrobisz, duchowny luterański ks. Wiesław Żydel, naczelny rabin Polski Michael Schudrich czy mufti Janusz Aleksandrowicz. Duchowni składają na nagraniu życzenia. Film został opublikowany 26 lutego 2019 r.

 

Drugi film trwa również 30 sekund. Został opublikowany w popularnym serwisie 8 listopada 2018 r. Widzimy na nim weteranów, mówiących o odzyskaniu przez Polskę niepodległości oraz dziękujących Amerykanom za ich wkład. Na końcu spotu pojawia się napis: "Happy Veterans Day, America. Happy 100th Independence Day, Poland!" (Dzień Weteranów w USA jest obchodzony 11 listopada). 

 

Oba klipy pojawiły się na kanale Poland Perspectives, stworzonym przez amerykańską firmę White House Writers Group, która współpracuje z Polską Fundacją Narodową. PFN, co opisał Onet, wydała na jej działania wiele milionów złotych. WHWG promowała Polskę m.in. poprzez profile społecznościowe z kilkunastoma lub kilkudziesięcioma obserwującymi. Poland Perspectives na YouTube ma 51 subskrypcji. Pierwszy film ma niecałe 300 wyświetleń, drugi niecałe 1700. Reporter RMF FM Patryk Michalski napisał na Twitterze, że oba spoty kosztowały 10 mln zł (po 5 mln każdy).

PFN miała zapłacić 10 mln zł za dwa krótkie spoty

Skąd się wzięła taka suma? W rozmowie z Politico powiedział o tym Clark Judge, szef WHWG. Portal, powołując się na jego słowa, informuje, że "dwie 30-sekundowe reklamy - jedna wychwalająca tolerancję religijną w Polsce, druga, dotycząca wojska" kosztowały "połowę pieniędzy z fundacji". Kwota zamyka się więc w ok. 10 mln zł, natomiast Onet w swoich doniesieniach informował, że PFN zapłacił amerykańskiej firmie za kilkanaście miesięcy pracy ok. 5,5 mln dolarów czyli ponad 20 mln zł. - Myślę, że odnieśliśmy sukces - mówił Politico Judge.

Więcej o: