Loty Marka Kuchcińskiego. Onet: Przez rok marszałek mógł wylatać miliony złotych

Onet dotarł do dokumentów, z których wynika że za niespełna 100 lotów, które Marek Kuchciński odbył na trasie Warszawa-Rzeszów kosztowały podatników 4 miliony złotych. 2 miliony to koszt samych przelotów, a kolejne dwa wynikają z procedury HEAD.
Zobacz wideo

Dziennikarze Onetu dotarli do dwóch kompletów dokumentów. Pierwszy z nich zawiera zamówienia z gabinetu marszałka do wojska dotyczące rezerwacji transportu. Tutaj znajduje się także wewnętrzna korespondencja w tej sprawie. W drugim zestawie jest wykaz kosztów za godzinę lotu wojskowych samolotów i helikopterów. Wykaz dotyczy roku 2018 i zawiera też koszty przelotów maszynami, którymi podróżował Marek Kuchciński.

Lotnicza afera Kuchcińskiego. Onet: Podróże mogły kosztować 4 mln zł

Marszałek korzystał z rządowego Gulfstreama G550, wojskowego samolotu transportowego CASA i wojskowego śmigłowca Sokół. Z zestawienia, do którego dotarł portal wynika, że między marcem 2018 r. a majem 2019 r. lotów z Warszawy do Rzeszowa lub odwrotnie było 92. Dziennikarze wyliczyli na podstawie dokumentów, ile zapłaciliśmy za podróże marszałka konkretnym środkiem lokomocji. Samolotem CASA marszałek latał 13 razy, średni koszt godziny lotu tym sprzętem to 16 tys. 666 zł. Podróż z Warszawy do Rzeszowa CASĄ trwa właśnie godzinę, więc podatnicy zapłacili za podróż 216,7 tys. zł (bez kosztów osobowych). Sokołem do Rzeszowa leci się 1,5 godziny. Kuchciński z wojskowego śmigłowca korzystał 49 razy, koszt godziny to 16 tys. 529 zł. Łącznie - 1,2 mln zł.

Podróż Gulfstreamem z Warszawy do Rzeszowa trwa 45 minut. Koszt za godzinę to ok. 25 tys. zł, marszałek leciał 36 razy, co w sumie daje 675 tys. zł. Zsumowana kwota daje nam ponad 2 mln zł.

Dwa miliony złotych - koszty procedury HEAD

Kolejne koszty rodzi procedura HEAD. Jak opisuje Onet, po zgłoszeniu zapotrzebowania na lot CASĄ z Warszawy, rozkaz trafia do 8. Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie. "Dowódca bazy po otrzymaniu zapotrzebowania powołuje komisję złożoną z pilotów i techników, którzy sprawdzają dwa samoloty - podstawowy i zapasowy" - opisuje portal.

Aby samoloty zostały dopuszczone, trzeba wykonać próbę silnikowy i próbny oblot, które trwają ok. 30 minut. Przed wyruszeniem Kuchcińskiego maszyna przygotowana do lotu HEAD "na pusto" leci z Krakowa do Warszawy (ok. 1 godz.) lub - w drugim wariancie - z Krakowa do Rzeszowa (ok. 30 minut). Drugi samolot z załogą czeka gotowy do startu w krakowskich Balicach. To samolot zapasowy.

Jak podaje Onet, koszt lotów dwóch próbnych to 16,6 tys. zł, natomiast lot pustego samolotu to od 8 do 16 tys. zł. Łącznie w przypadku CASY dodatkowe koszty mogą wynosić 300 tys. zł. Podobne procedury przechodzą inne maszyny. Z tą różnicą, że Gulfstream G550 i Sokół stacjonują w Warszawie, więc pusty lot wykonują tylko do Rzeszowa. I tak w przypadku Gulfstreama dodatkowy koszt może wynosić 800 tys. zł, a Sokoła ok. 1 mln zł.