Ministerstwo płaci TVP po 600 tys. zł za "Wielki Test o Podatkach"

Jacek Gądek
Ministerstwo Finansów płaci TVP co rok po 600 tys. zł za organizowanie Wielkiego Testu o Podatkach. W ramach tego programu gwiazdy sprawdzają swoją wiedzę o PIT-ach i CIT-ach, a zwycięzcy nagrodę oddają na cel charytatywny.

Poseł PO Marcin Kierwiński pytał Ministerstwo Finansów o wydatki resortu na współpracę z Telewizją Polską S.A. od 2017 r. Resort odpowiedział, że reklamowanie się i umieszczanie swojego przekazu w telewizji publicznej to normalna praktyka.

"Ministerstwo Finansów w ramach swojej właściwości, wykorzystuje przekaz medialny, w tym telewizyjny, do realizacji działań związanych z szeroko rozumianą edukacją finansową i działalnością informacyjną. Celem tych działań jest m.in. informowanie o nowych przepisach i uprawnieniach oraz obowiązkach z nimi związanych, jak również podniesienie poziomu wiedzy z zakresu finansów publicznych, czy ułatwienie podatnikom wypełniania zobowiązań podatkowych" - czytamy w odpowiedzi.

MF kupowało czas antenowy na emisję spotów dotyczących np. Narodowej Loterii Paragonowej czy jednolitego pliku kontrolnego i e-PIT, a reklamówki pokazywały telewizja publiczna, jak i komercyjne.

Ale ciekawszy jest inny wydatek. W 2017 r. TVP otrzymała od ministerstwa 600 tys. zł na "Przeprowadzenie kampanii informacyjno-edukacyjnej poprzez zorganizowanie konkursu wiedzy o podatkach pod nazwą Wielki Test o Podatkach (autorski, unikalny program TVP o charakterze edukacyjno-rozrywkowym)". Taką samą kwotę za to samo resort wyłożył także w 2018 i 2019 r. W tym programie gwiazdy i ludzie show biznesu nie tylko mierzą się z systemem podatkowym, ale też opowiadają na przykład, na co przekazują 1 proc. podatku i czy oszczędzają. A nagrodę przekazują na cel charytatywny.

Ponadto w tym roku MF zapłaciło już 70 tys. i 90 tys. zł za - jak napisał resort - "umieszczanie wątków edukacyjno-promocyjnych w programie". Ale szczegółów nie wyjaśniono.

Z kolei z odpowiedzi na inną interpelację - tym razem posła PO Wojciecha Króla - wynika, że na reklamy ministerstwa w mediach publicznych idą miliony złotych.

I tak na zakup czasu antenowego w Telewizji Polskiej w latach 2016-19 r. wydano łącznie 3,76 mln zł. I rosną: od 900 tys. zł w 2016 r. przez 1,1 mln zł w 2017 r., po - tu wyjątkowo skromnie - 300 tys. zł w 2018 r. Ale dotychczas w 2019 to już 1,37 mln zł. Także w Polskim Radiu wydatki rosną - do pół miliona złotych w tym roku.

Więcej o: