Państwowa Komisja Wyborcza przedstawiła swoje stanowisko w sprawie "zasad prowadzenia i finansowania kampanii wyborczej w Internecie".
Agitacja wyborcza prowadzona w Internecie odgrywa coraz większą rolę w kampaniach wyborczych. Partie polityczne, komitety wyborcze, kandydaci i inne podmioty uczestniczące w życiu publicznym sięgają przy tym często po środki powszechnie uznawane za nieetyczne, czasem zaś naruszające prawo
- czytamy w stanowisku PKW.
Wypróbuj nasz newsletter z sekcją o wyborach samorządowych. Kliknij, aby się zapisać
PKW zaznacza też, że "materiały wyborcze powinny zawierać wyraźne oznaczenie komitetu wyborczego, od którego pochodzą" - dotyczy to także materiałów umieszczanych w internecie. Komisja dodaje, że to również boty - przekazy "w postaci przekazów zwielokrotnianych na zlecenie komitetu przez osoby lub przez systemy zautomatyzowane".
Boty takie muszą - jak dodaje PKW - również mieć oznaczenia komitetu wyborczego, a ich brak jest wykroczeniem.
Komisja zwraca uwagę na fakt, że przepisy Kodeksu wyborczego w tej kwestii są przestarzałe: "nie regulują w sposób wystarczający najnowszych form prowadzenia agitacji wyborczej, w tym agitacji w Internecie i za pomocą innych środków komunikacji elektronicznej".
Zdaniem PKW, ustawodawca powinien dostosować obowiązujące prawo do "zmieniającej się rzeczywistości".