Jacek Kurski o tym, jak TVP promuje dobre imię Polski. Celem walka z "przekłamaniami"

Prezes TVP Jacek Kurski po kilku miesiącach działania zespołu ds. promocji dobrego imienia i historii Polski wylicza, co udało się osiągnąć. W pracach uczestniczyli nie tylko pracownicy Telewizji Polskiej, ale również przedstawiciele Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

W lutym zarząd TVP z Jackiem Kurskim na czele powołał zespół ds. promocji dobrego imienia i historii Polski. To była odpowiedź na głośną i kontrowersyjną nowelizację ustawy o IPN. Zakłada ona kary za przypisywanie państwu lub narodowi polskiemu udziału lub współudziału w zbrodniach popełnionych przez III Rzeszę.

"Bezpośrednim powodem jego powstania były liczne nieporozumienia i przekłamania, jakie pojawiły się w debacie publicznej, w związku nowelizacją ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej" - tłumaczy Kurski.

"Postawa Jacka Kurskiego oraz dyrektora TVP1 Mateusza Matyszkowicza może przynieść skutek odwrotny od zamierzonego. (...) W odróżnieniu od funkcjonowania TVP pod zarządem Jacka Kurskiego, zadania zespołu powinny być nacechowane obiektywizmem, pozbawione muszą być nachalnej propagandy i chęci walki w dosłownym tego słowa znaczeniu" - zareagowali posłowie PO w interpelacji przesłanej do ministra kultury i dziedzictwa narodowego Piotra Glińskiego.

Prezes TVP o zespole ds. promocji dobrego imienia Polski

Teraz prezes TVP w odpowiedzi na pytania posłów Platformy Obywatelskiej postanowił rozliczyć się z dotychczasowych efektów działania zespołu.

Zespołem kieruje Mateusz Matyszkowicz, zastępca dyrektora biura programowego TVP. Kurski w piśmie podkreśla "wrażliwość" Matyszkowicza w kwestiach takich jak "jedność wspólnoty czy możliwość dialogu między rozmaitymi poglądami etycznymi, estetycznymi i kulturowymi". Do zespołu należą również dyrektor TVP Historia Piotr Legutko, dyrektor komunikacji TVP Piotr Gursztyn oraz zastępca dyrektora Biura Spraw Korporacyjnych Robert Sołek.

Jak tłumaczy Kurski, jednym z zadań jest wyszukiwanie i zakup filmów, reportaży promujących historię Polski.

"Do obowiązków Zespołu należy również współpraca z mediami oraz instytucjami publicznymi w zakresie promocji historii Polski. Z tego powodu w pracach Zespołu uczestniczyli m.in. przedstawiciele Kancelarii Prezesa Rady Ministrów" - dodaje Jacek Kurski. Nie ujawnia jednak, kim dokładnie byli wspomniani urzędnicy KPRM.

Kurski o "zalążku kanału informacyjnego"

Prezes TVP jako przykład działalności zespołu podaje uruchomienie nowego pasma "historyczno-tożsamościowego" we wtorki o godz. 20.30 na TVP 1, w ramach którego emitowano odnowiony cyfrowo serial "Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy" z udziałem m.in. Krzysztofa Kolbergera, Andrzeja Seweryna czy Beaty Tyszkiewicz.

Kurski pisze również m.in. o filmie dokumentalnym "Kochankowie z lasu" o związku partyzanckiej pary, o "Drzwiach do wolności" opowiadającym historię prawników pracujących przy procesach politycznych i "Rejsie wyklętych" dotyczącym dziejów Żydów. 

Jako jeden z przykładów Kurski podaje także "wątki misyjne w serialach" i "Wielki Test z Historii". Na koniec prezes TVP wspomina o anglojęzycznym portalu informacyjnym PolandinEnglish.info, "który stanowi zalążek kanału informacyjnego, skierowanego do obcokrajowców".

Prezes TVP nie ujawnił, jakie są koszty działania zespołu.

Jacek Kurski: "Nie ma żadnej cenzury w telewizji publicznej. Mamy do czynienia jedynie z psychozą"

Więcej o: