Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji z mocy ustawy zajmuje się badaniem treści i odbioru programów radia i telewizji. Portal Wirtualnemedia.pl przypomina, że KRRiT w przypadku rynku telewizyjnego korzysta z badań firmy Nielsen Audience Measurement, a rynku radiowego z badań audytorium radia Radio Track firmy Kantar Millward Brown.
Obecny prezes TVP, Jacek Kurski wielokrotnie skarżył się na zaniżone - w jego ocenie - wyniki oglądalności telewizji publicznej, których dostarczała firma Nielsen. Wygląd na to, że teraz KRRiT ze zrozumieniem odniosła się do wniosku Kurskiego o zorganizowanie niezależnych badań telemetrycznych.
"Celem dialogu technicznego jest pozyskanie przez KRRiT doradztwa i informacji na temat możliwości technicznych oraz harmonogramu zbudowania pomiaru odbiorców treści wideo i audio w możliwie największej liczbie kanałów dystrybucji" - napisano w komunikacie rady.
Jak podkreślono, "ogłoszenie dialogu technicznego jest krokiem rozpoczynającym projekt niezależnych badań telemetrycznych i audiometrycznych".
Zdaniem Witolda Kołodziejskiego, szefa KRRiT, "projekt będzie przełomem w badaniach nad rynkiem mediów i sprosta nowym wyzwaniom, stawianym przez rozwój technologii teleinformatycznych".
Według rady chodzi o "zbudowanie pomiaru odbiorców treści wideo i audio w możliwie największej liczbie kanałów dystrybucji" przy jednoczesnym "utrzymaniu reprezentatywnego panelu badawczego". Dzięki badaniom będzie również możliwe "uzyskanie wiedzy z zakresu cech socjograficznych i społecznych - zwyczaje konsumpcyjne, społeczne, kompetencje cyfrowe, udział w wyborach, itp."
Projekt badań telemetrycznych ma być sfinansowany z budżetu państwa. Teresa Brykczyńska, rzecznika prasowa KRRiT w rozmowie z Wirtualnymi Mediami zastrzega, że KRRiT nie występowała do resortu finansów o zapisanie w budżecie na 2018 rok dodatkowych środków na ten cel. - Dopiero po zakończeniu dialogu technicznego będziemy mogli oszacować koszty przedsięwzięcia. Na tej podstawie zaczniemy rozmowy z ministerstwem w sprawie pieniędzy - przyznała Brykczyńska.
Firma Nielsen ma umowę z TVP na badanie oglądalności do 2019 roku.
Niedawno przewodniczący KRRiT powiedział, że rada chce, żeby to były rzetelne badania wykorzystywane przez rynek również do rozliczania się reklamowego. - To jest najistotniejsze. Również do tego, żeby mniejsi reklamodawcy mogli zarabiać - wyjaśnił Witold Kołodziejski.