Tygodnik "W Sieci" opublikował notatkę Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z 24 maja 2012 roku w sprawie działalności Amber Gold. Notatka, podpisana przez szefa ABW Krzysztofa Bondaryka, jest adresowana m.in. do ówczesnego premiera Donalda Tuska i prezydenta Bronisława Komorowskiego.
"Działalność Amber może być prowadzona nie tylko z naruszeniem przepisów prawa bankowego, co jest przedmiotem prowadzonego przez Prokuraturę Rejonową Gdańsk Wrzeszcz postępowania przygotowawczego, ale także może być ukierunkowana na wyłudzenia finansowe" - czytamy w notatce.
Według Agencji sposób zabezpieczenia lokat oraz rozbieżności w regulaminie i warunkach ogólnych lokat mogły wskazywać, iż działalność Amber Gold oparta była na mechanizmie tzw. piramidy finansowej, a potencjalnymi pokrzywdzonymi mogło być kilkadziesiąt tysięcy osób.
ABW informowała również, że Amber Gold wynajmowała w BGŻ sześć skrytek bankowych, które jednak nie były wykorzystywane, a ich rozmiary uniemożliwiały składowanie w nich sztabek kruszców.
Krzysztof Bondaryk wskazuje też, że poprzez działalność linii lotniczych OLT Express Amber Gold wyprowadzało środki finansowe, uzyskiwane od klientów, które powinny być lokowane w metale szlachetne.
"Z wiedzy posiadanej przez ABW wynika, iż działalność Grupy OLT Express może być ekonomicznie nieuzasadniona. Powyższe związane jest z faktem, iż Grupa ta realizuje loty krajowe dużymi samolotami, przy proponowanej jednocześnie bardzo niskiej cenie biletów, będącej w ocenie rynku ceną dumpingową".
Treść notatki została zaprezentowana przez Krzysztofa Bondaryka posłom z komisji ds. służb specjalnych we wrześniu 2012 roku. Szef ABW nie odtajnił jej jednak. Dokument otrzymali poza premierem i prezydentem również koordynator służb specjalnych Jacek Cichocki, minister finansów Jacek Rostowski, minister infrastruktury Sławomir Nowak oraz szef Komisji Nadzoru Finansowego Andrzej Jakubiak.
Spółka Amber Gold, kierowana przez Marcina P., powstała w 2009 roku. Klientom oferowała między innymi inwestycje w złoto i zyski wyższe od lokat bankowych. W 2011 firma rozpoczęła działalność na rynku lotniczym. Jej linie OLT Express zbankrutowały w lipcu 2012 roku, niespełna miesiąc później to samo stało się z gdańską spółką, która okazała się piramidą finansową.