"NIK w toku kontroli zidentyfikowała nieprawidłowości o znacznym wymiarze finansowym w obszarze zawierania umów przez PAŻP. Dotyczyły one siedmiu z 27 poddanych kontroli umów" - wynika z raportu Izby, o którym pisze portal tvn24.pl.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej od stycznia 2018 roku do października 2021 w sumie zawarła 53 umowy na doradztwo o łącznej wartości 16,3 mln zł. Dotyczyły one m.in. "doradztwa strategicznego, doradztwa medialnego, wsparcia księgowego i podatkowego oraz kwestii związanych z zakupem innych produktów i usług, oraz związanych z polityką wynagrodzeń".
Więcej aktualnych informacji z kraju i ze świata na stronie głównej Gazeta.pl
W PAŻP zatrudniony jest główny księgowy oraz co najmniej 35 innych specjalistów z zakresu finansowo-księgowego. Agencja ma działy, które zajmują się m.in. nakładami, kosztami i VAT-em, kontrolingiem i zarządzaniem danymi oraz rozliczeniami finansowymi. Nie przeszkodziło to w zatrudnieniu zewnętrznej firmy, która - zdaniem NIK - świadczyła usługi, które "pokrywały się z zakresem części zadań realizowanych przez komórki organizacyjne Agencji".
Niezależnie od tego NIK uważa, że względy prawidłowej gospodarki finansowej wymagały, aby przed zakupem usługi o wartości przekraczającej 9 mln zł, dokonać odpowiedniej analizy potrzeb w tym zakresie, mimo braku obowiązku prawnego, a samo ujęcie wydatku w planach rocznych i pięcioletnich nie stanowi jego uzasadnienia
- czytamy w wystąpieniu pokontrolnym. Przetarg na świadczenie usług księgowo-finansowych wygrała firma, której kapitał zakładowy wynosił 10 tys. zł., a jej prezesem był 26-latek - ustalił portal.
Kontrolerzy wskazali w swoim raporcie również niegospodarność w obszarze wydatków na usługi marketingowe. PAŻP zawarła 131 umów o łącznej wartości 8,3 mln zł, na m.in. "dostarczania gadżetów reklamowych, wsparcie w związku z udziałem w kongresach oraz komunikacji kryzysowej".
W grudniu 2019 roku PAŻP zrealizowała w TVP, Polsacie, RMF FM, Polskim Radiu i grupie ZPR S.A. kampanię medialną, aby zwiększyć rozpoznawalność i poprawić wizerunek agencji "jako dostarczyciela usługi bezpiecznej żeglugi powietrznej". Koszt kampanii wraz z usługami towarzyszącymi wyniósł łącznie 4,7 mln zł, a "zakupu czasu antenowego dokonano z pominięciem obowiązującej wówczas ustawy" o zamówieniach publicznych.
NIK wskazała, że prawie 800 tys. zł wydano na umowę z Telewizją Republika, która miała pokazać 10 odcinków programu o zmianach przepisów dotyczących odbywania lotów dronami.
Zdaniem NIK zakup czasu u ww. nadawcy był działaniem niegospodarnym, albowiem wybór telewizji o oglądalności 0,2 procent nie dawał wystarczającego prawdopodobieństwa dotarcia do docelowej grupy odbiorców
- podkreślili kontrolerzy.
Negatywną ocenę wystawiono także z powodu umów na obsługę prawną o łącznej wartości 3,3 mln zł. PAŻP zatrudnia bowiem własnych radców prawnych. Tymczasem Agencja płaciła zewnętrznym podmiotom m.in. za "analizę pytań od przedstawicieli mediów, przygotowanie komentarza do orzeczenia Sądu Najwyższego, udział w posiedzeniu komisji sejmowej i spotkaniu po posiedzeniu komisji".
Rzeczniczka prasowa PAŻP Rusłana Krzemińska odpowiedziała na pytania tvn24.pl i podkreśliła, że "agencja podjęła stosowne działania w przedmiocie realizacji zaleceń sformułowanych w treści wskazanego wystąpienia. Kierownictwo PAŻP opracowało i wdraża mechanizmy naprawcze, przeciwdziałając tym samym wszelkim odchyleniom i wprowadzając dobre praktyki w obszarach kontrolowanych przez audytorów NIK" - zapewniła.
Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina >>>