Byłeś niedawno w szpitalu? Może zadzwonić do ciebie ankieter z NFZ. O co zapyta?

Od wtorku rusza akcja Narodowego Funduszu Zdrowia - do pacjentów, którzy niedawno przebywali w szpitalach, zadzwonią ankieterzy. W anonimowym badaniu respondenci będą mogli ocenić dziewięć obszarów związanych z pobytem. Jakie informacje o badanych będą mieli ankieterzy? Jakich danych nie podawać? Jak sprawdzić tożsamość dzwoniącego? Odpowiadamy.

Narodowy Fundusz Zdrowia opublikował na swojej stronie internetowej komunikat, w którym poinformowano, że od wtorku 26 października do osób, które niedawno przebywały w szpitalu, zadzwonią ankieterzy w celu zebrania ocen dotyczących pobytu pacjenta. Udział w badaniu jest dobrowolny i anonimowy. 

Zobacz wideo Co mówią niezaszczepione osoby, które przez COVID trafiają do szpitala?

"Działamy w imieniu i na rzecz pacjentów. Wspólnie ze świadczeniodawcami chcemy dbać o ich zdrowie. Robimy to m.in. przez monitorowanie należytej jakości i dostępności świadczeń opieki zdrowotnej oraz przez efektywne gospodarowanie środkami publicznymi. Dlatego tak ważna jest dla nas opinia pacjentów na temat warunków udzielania świadczeń w placówkach leczniczych. Nasza ankieta ma na celu poznanie tej opinii i znalezienie obszarów, które wymagają poprawy" - czytamy. 

NFZ zadzwoni do pacjentów. Jakie pytania pojawiają się w ankiecie?

Pytania zadane przez ankieterów będą dotyczyły dziewięciu obszarów związanych z ostatnim pobytem pacjenta w szpitalu. Można je ocenić w skali od 0 do 10. Poniżej publikujemy listę pytań: 

  1. Czy zespół medyczny był zaangażowany w uśmierzanie bólu?
  2. Jaka była jakość wyżywienia?
  3. Czy komunikacja była zrozumiała?
  4. Czy zespół medyczny zrozumiale informował o ryzyku związanym z lekami?
  5. Czy zespół medyczny zapewnił wsparcie emocjonalne?
  6. Czy bezpośrednie otoczenie było czyste?
  7. Czy w nocy była cisza?
  8. Czy zespół medyczny włączał pacjenta w decyzję o leczeniu?
  9. Jakie jest prawdopodobieństwo polecenia szpitala?

Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

Ankieta NFZ w związku z pobytem w szpitalu. Jakich danych nie podawać? 

Narodowy Fundusz Zdrowia w opublikowanym komunikacie podał, jakie informacje posiadać będą ankieterzy dzwoniący do pacjentów - to numer telefonu, płeć pacjenta, placówka, w której się leczył i data skreślenia pacjenta z harmonogramu przyjęć. 

"Ankieterzy nie będą mieli danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, PESEL) pacjentów, do których dzwonią, ani danych o rodzaju świadczenia, z jakiego pacjenci korzystali. Dane zostaną wykorzystane tylko w celu przeprowadzenia badania ankietowego dotyczącego monitorowania jakości i dostępności świadczeń" - podaje NFZ. 

Podkreślono również, by pacjenci nie podawali ankieterom żadnych dodatkowych informacji o sobie - szczególnie danych osobowych czy tego, z jakiego świadczenia korzystali. Ankieterzy zadają tylko dziewięć wymienionych pytań. Nie potrzebują żadnych danych pacjenta i nie będą o nie prosić. 

Ankieta NFZ. Jak nie paść ofiarą oszustwa? 

NFZ posiada bazę ankieterów, którzy dzwonią w ich imieniu. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, można sprawdzić tożsamość ankietera na infolinii pod numerem  800 190 590

"Prosimy, aby pacjenci kończyli rozmowę z ankieterem, gdy poprosi on o ocenę świadczenia, które nie miało miejsca, i poinformowali nas o tym. Taka sytuacja może wynikać z pomyłki w numerze telefonu. Pacjenci powinni zakończyć rozmowę i skontaktować się z nami (800 190 590) zawsze, gdy zachowanie ankieterów wzbudzi jakiekolwiek ich wątpliwości" - przekazuje NFZ

Więcej o: