Kolejne oszustwa "na Orlen". Seniorzy nabrali się na logo koncernu i wizerunek Andrzeja Dudy

Pomysłowość oszustów nie zna granic. Nieustannie słyszymy o nowych sposobach na wyłudzenie pieniędzy. Tym razem do dwóch takich przypadków doszło w Ostrzeszowie. W ciągu jednego dnia miejscowa policja otrzymała aż dwa zgłoszenia o oszustwach. W jednym z nich naciągacze nabrali seniorów, podszywając się pod przedsiębiorstwo Orlen i posługując się wizerunkiem prezydenta RP.
Zobacz wideo Policja publikuje nagranie z oszustem. Podawał się za pracownika banku

Komenda Powiatowa Policji w Ostrzeszowie (województwo wielkopolskie) poinformowała, że w ostatnim czasie, w ciągu jednego dnia doszło do dwóch oszustw, w wyniku których seniorzy utracili spore oszczędności. Policja apeluje o ostrożność.

Oszuści wyłudzają pieniądze "na Orlen" i prezydenta Andrzeja Dudę

Pierwsze z oszustw, do którego doszło w Ostrzeszowie, dotyczy 81-latka, który otrzymał telefon od osoby podającej się za pracownika banku. Mężczyzna udostępnił mu dane umożliwiające uzyskanie dostępu do konta, a następnie dokonał przelewów i wypłat z bankomatu z wykorzystaniem kodu BLIK. Stracił w ten sposób ponad 30 tys. zł.

Drugi przypadek dotyczy natomiast 79-latki, która natknęła się ofertę inwestycji pieniędzy na stronie internetowej podszywającej się pod portal koncernu Orlen. Jak podaje policja, widniało na niej logo przedsiębiorstwa, a także wizerunek prezydenta RP Andrzeja Dudy. Kobieta straciła ponad 50 tys. zł.

O oszustwach "na Orlen" słyszy się już od jakiegoś czasu. Przedsiębiorstwo jeszcze w marcu tego roku ostrzegało o fałszywych ofertach dotyczących inwestycji w kryptowaluty lub w handel ropą i gazem. Na doniesienia zareagował także Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego polskiego sektora finansowego CSIRT KNF.

"PKN ORLEN podejmuje na bieżąco odpowiednie kroki prawne, aby możliwie najszybciej zablokować i usunąć z sieci serwisy, domeny i fanpage w mediach społecznościowych, z których pochodzą oferty" - mogliśmy przeczytać w komunikacie przedsiębiorstwa.

Kolejne oszustwa seniorów. Policja i PKN Orlen apelują o ostrożność

Po ostatnich oszustwach ostrzeszowska policja apeluje do osób starszych, a także ich rodzin, o:

  • o zachowanie szczególnej ostrożności w kontaktach telefonicznych z osobami podającymi się za pracowników banku lub innych instytucji jak również proponującymi świadczenie usług finansowych;
  • o bezwzględne zweryfikowanie tożsamości dzwoniącej osoby;
  • o nieudostępnianie danych logowania do naszych rachunków bankowych oraz kodów BLIK, nie przekazujmy numerów kart kredytowych. Pamiętajmy o tym, że żaden bank nie wysyła do swoich klientów wiadomości z prośbą o podanie haseł lub loginów w celu weryfikacji;
  • zanim zaczniemy inwestować, warto zapoznać się ze wszystkim zasadami, jakie dotyczą tego typu działalności. Nie należy wierzyć we wszystkie zapewnienia osoby, która proponuje nam szybki i wysoki zysk;
  • nie należy również ulegać namowom rozmówcy o zainstalowanie na swoim telefonie, tablecie czy komputerze programu czy aplikacji do zdalnej obsługi urządzenia. Oszuści często informują, że poprzez zainstalowanie takiego programu pomogą w przejściu przez trudny proces pozyskania środków finansowych lub wskazują, że będzie możliwość kontroli ich poczynań. Aplikacje takie na przykład AnyDesk, są legalne i użyteczne - umożliwiają zdalny dostęp do wielu urządzeń, jednak niestety wykorzystywane są również przez oszustów, którym służą do przestępczej działalności. Instalując taki program, udostępniamy nasze dane, umożliwiamy dostęp do kont bankowych oraz możliwość wykonywania na nich operacji finansowych.

O zachowanie szczególnej ostrożności prosi także PKN Orlen, które przypomina, że "fałszywe oferty mogą przybierać różne formy". Jak pisze przedsiębiorstwo, najlepiej zgłaszać je odpowiednim organom ścigania, oznaczać jako niebezpieczne i powiadamiać sam koncern, pisząc na adres: media@orlen.pl.

Więcej o: