NFZ uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu. Kiedy i jak będzie można z niej korzystać?

Narodowy Funduszu Zdrowia uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK). Dzwoniąc pod bezpłatny numer, będziemy mogli otrzymać pomoc medyczną, konsultację, e-receptę lub e-skierowanie poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, w weekendy oraz święta.

"Oddajemy do Państwa dyspozycji Teleplatformę Pierwszego Kontaktu, która poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych pozwoli uzyskać poradę medyczną. W razie potrzeby można uzyskać e-receptę e-skierowanie lub e-zwolnienie. To I etap reformy nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej" - napisał na Twitterze minister zdrowia Adam Niedzielski.

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu. Kiedy z niej korzystać?

- Cały czas borykamy się z sytuacjami, kiedy ludzie z błahymi powodami udają się do szpitalnego oddziału ratunkowego, blokując jednocześnie miejsca dla osób, które naprawdę są w stanie zagrożenia życia i śmierci. Ten problem staramy się rozwiązać - powiedziała na konferencji prasowej wiceminister zdrowia Anna Goławska.

Adam NiedzielskiNiedzielski o wstrzymaniu refundacji leku na raka. "Nikt nie miał świadomości"

Głogowska przekazała także, że "NFZ utworzył platformę, na którą można dzwonić w godzinach, kiedy POZ-y nie działają i uzyskać profesjonalną usługę medyczną". - Na platformie będą pracowali profesjonaliści medyczni, którzy będą w stanie udzielić porady medycznej, będą mogli wystawić receptę, skierowanie czy zwolnienie lekarskie, więc nie trzeba będzie przemieszczać się, nie trzeba będzie iść do placówki, do nocnej pomocy lekarskiej, tylko będzie można zadzwonić i uzyskać profesjonalną pomoc medyczną - dodała.

Minister zdrowia Petr ArenbergerCzesi czwarty raz od początku pandemii zmieniają ministra zdrowia

Połączenie z TPK (tel. 800 137 200) jest bezpłatne, a z usługi mogą korzystać wyłącznie osób ubezpieczonych oraz mieszkające na terenie Polski. Telefony będą odbierane od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 rano następnego dnia oraz całodobowo w sobotę, niedzielę oraz święta. Obsługiwane będą również połączenia w kilku językach obcych: angielskim, rosyjskim i ukraińskim.

Z Teleplatformy mogą korzystać także osoby niesłyszący. "Specjalnie z myślą o nich, teleplatforma oferuje udzielanie porad przez specjalny wideoczat. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego" - czytamy w komunikacie NFZ.

Zobacz wideo Nowe rozwiązania w zakresie szczepień. Od 1 lipca drugą dawkę będzie można przyjąć w dowolnym punkcie, a samorządy będą zachęcać seniorów do szczepień

Jeśli zajdzie taka potrzeba, podczas konsultacji personel medyczny będzie mógł wystawić cyfrową e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. 

Więcej o: