Jest kilka metod, za pomocą których może się spisać. Pierwsza i podstawa z nich to samospis internetowy. Respondenci wpisują odpowiednie informacje w interaktywnej aplikacje dostępnej na stronie internetowej nsp2021.spis.gov.pl. Do zalogowania można użyć profilu zaufanego, konta bankowego lub numeru PESEL. Należy pamiętać, że spisu można dokonać w ciągu dwóch tygodni od pierwszego zalogowania.
Druga metoda to spisanie się przez telefon. Należy zadzwonić na specjalną infolinię dostępną od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 18:00 pod numerem 22 279 99 99. Linię obsługują pracownicy statystyki publicznej.
Osoby, które z różnych powodów nie będą mogły skorzystać z formularza dostępnego w internecie ani ze specjalnej infolinii, zostaną spisane przez rachmistrzów. Ze względu na sytuację epidemiologiczną wywiady prowadzone bezpośrednio nie będą się odbywać aż do odwołania.
Samospis internetowy rozpoczął się 1 kwietnia. Osoby, które będą chciały skorzystać z pomocy rachmistrzów będą musiały poczekać do 4 maja - wtedy zaczną oni pracę, a o szczegółach poinformuje GUS. Na udział w spisie powszechnym mamy czas do 30 września.
Wykaz pytań do Narodowego Spisu Powszechnego znajduje się na stronie internetowejGłównego Urzędu Statystycznego. Dotyczą one między innymi adresu zamieszkania, informacji o współlokatorach i małżonkach, a także relacjach rodzinnych.