Spot pt. "Noś maseczkę - zdrowy rozsądek nic nie kosztuje" pojawia się w ogólnopolskich mediach od wielu tygodni. Za jego emisję TVP, ale również TVN i Polsat otrzymały publiczne pieniądze. Jak jednak podkreśla cytowany przez Onet poseł KO, Michał Szczerba, z ustawy o mediach publicznych i Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji, wynika, że TVP ma obowiązek nieodpłatnego kształtowania zachowań prozdrowotnych.
Ujawnienie informacji o środkach publicznych, które otrzymała TVP za emisję spotu "Noś maseczkę" jest wynikiem kontroli poselskiej przeprowadzonej przez parlamentarzystów Koalicji Obywatelskiej: Michała Szczerbę, Dariusza Jońskiego oraz Katarzynę Marię Piekarską.
"TVP zabrało 2 miliardy kosztem leczenia raka. Niby na misję publiczną. Ale za emisję rządowego spotu „Noś maskę” przytula kolejne 2 miliony z resortu zdrowia. Minister zachęca, by zakrywać twarz, ale nie zakryje patologii swojej i swojego poprzednika. Zamiast finansować walkę z pandemią, finansuje propagandę Jacka Kurskiego" - napisał poseł Szczerba na Facebooku.
Poseł Dariusz Joński opublikował za pośrednictwem mediów społecznościowych umowę pomiędzy ministerstwem zdrowia i TVP. "Umowa MZ na 2 mln zł z TVP za emisje spotów „Noś maseczkę”. Studnia bez dna" - skomentował Joński. Z umowy wynika, że maksymalne wynagrodzenie za wykonanie zlecenia wynosi 2 miliony zł brutto. TVP zobowiązało się również do przedstawienia w ciągu 2 dni od emisji spotu raportu poemisyjnego sporządzonego na podstawie badań firmy Nielsen.
Według posła Szczerby Telewizja Polska powinna nieodpłatnie emitować spoty o konieczności noszenia maseczek ochronnych. Parlamentarzysta przypomniał, że w 2016 r. prezes TVP Jacek Kurski i ówczesny minister zdrowia Konstanty Radziwiłł podpisali list intencyjny w sprawie współpracy. Jacek Kurski powiedział wówczas, że wspieranie zachowań prozdrowotnych będzie "wypełnianiem działań misyjnych Telewizji Polskiej".
Resort zdrowia podkreślił, że zawierając umowę z TVP, kierował się przede wszystkim doborem mediów "gwarantujących bardzo szeroki dostęp do ogółu społeczeństwa". "W związku z powyższym zdecydowano o zawarciu umów z TVP S.A., TVN S.A., Telewizją Polsat sp. z o.o. Wartość umowy na emisję przedmiotowego spotu wynosiła 2 mln zł brutto dla każdego nadawcy. Wymaga podkreślenia, że wszystkie umowy zawarte zostały na bardzo preferencyjnych warunkach " - można przeczytać w komunikacie ministerstwa zdrowia.