O koszty budowy szpitali tymczasowych w interpelacji poselskiej pytała Ministerstwo Zdrowia posłanka Polski 2050 Hanna Gill-Piątek. Z odpowiedzi udzielonej przez wiceministra Waldemara Kraskę wynika, że według stanu na 7 grudnia budowa szpitali tymczasowych utworzonych przez wojewodów pochłonęła ponad 518 mln zł.
Największą kwotę - 75,6 mln zł - przeznaczono na szpital tymczasowy w Centrum Konferencyjnym Hotelu "Terminal" we Wrocławiu. 55,5 mln zł kosztował szpital w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.
"Na ten moment wynajęcie obiektów na szpitale tymczasowe przewidziane jest na okres 6 miesięcy. Obowiązek doprowadzenia obiektów do stanu poprzedniej funkcjonalności odnosi się jedynie do infrastruktury, która pierwotnie nie służyła działalności leczniczej np. Targi Lublin S.A." - poinformował Waldemar Kraska.
Zapewnił, że "infrastruktura dostosowana do potrzeb szpitala tymczasowego w podmiotach leczniczych po ustaniu epidemii pozostanie wykorzystywana do udzielania świadczeń medycznych".
Jak zwraca uwagę "Rzeczpospolita", w wykazie nie znalazła się informacja na temat szpitala narodowego na PGE Narodowym w Warszawie oraz trzynastu placówek, w których utworzenie były zaangażowane spółki skarbu państwa (np. Orlen, Tauron, KGHM). Aktywne są obecnie cztery szpitale utworzone przez spółki - w Wałbrzychu, Krynicy-Zdroju, Siedlcach i Płocku, kilka innych pozostaje w gotowości. Budowę trzech wstrzymano.
- Trwają negocjacje umów, weryfikacja wycen, zakupów - skomentował w rozmowie z "Rzeczpospolitą" rzecznik Ministerstwa Aktywów Państwowych Karol Manys. Jak dodał, informacje o kosztach utworzenia pozostałych szpitali zostanie podana "w odpowiednim czasie".