ORP Ślązak po niecałym roku służby już potrzebuje napraw. Koszt 482 tys. euro

Komenda Portu Wojennego w Gdyni ogłosiła postępowanie przetargowe w sprawie przeglądu i naprawy armaty, która stanowi główne uzbrojenie okrętu ORP Ślązak. Firmy mogą składać oferty do 30 września.

Zamówienie Komendy Portu Wojennego w Gdyni pojawiło się na stronie platformazakupowa.pl. Zgodnie z informacjami podanymi w postępowaniu firmy mogą do 30 września składać wnioski dotyczące przeglądu i naprawy armaty ORP Ślązak. KPW w Gdyni szuka podmiotu, który zrealizuje półroczny i roczny przegląd armaty. Zamówienie ma być zrealizowane w kwocie poniżej 482 tys. euro.

Zobacz wideo Widowiskowe testy Ślązaka. Wygląda imponująco, ale kryje wiele problemów

KPW w Gdyni ogłosiła zamówienie na naprawę armaty ORP Ślązak

Jak podaje portal ZBiAM.pl zamówienie dotyczy armaty Leonardo Super Rapid kalibru 76 mm, która stanowi główne uzbrojenie okrętu ORP Ślązak. Wykonawca ma przeprowadzić naprawę prawego ramienia wahliwego oraz skontrolować: wskaźniki zatkania filtra w układzie hydraulicznym, urządzenie nastawcze zapalnika zbliżeniowego, węża elastycznego, obroty bębna ładowarki oraz sprawdzić przyczyny braku wyrównania układu współosiowości.

W Marynarce Wojennej znajdują się trzy armaty Leonardo 76 mm - dwie trafiły do Polski na pokładach fregat typu Oliver Hazard Perry, a trzecią zamówiono dla ORP Ślązak we Włoszech (OTO Melara 76 mm). Armata ta jest używana przez 60 marynarek wojennych na całym świecie, w tym przez USA, Kanadę, Kolumbię, Belgię, Francję, Niemcy, Grecję, Irlandię, Włochy, Portugalię, Hiszpanię czy Holandię.

Budowa okrętu ORP Ślązak rozpoczęła się w 2001 roku. W jej trakcie natrafiono na wiele problemów, przez które koncepcja jednostki była wielokrotnie zmieniana, a data zakończenia budowy przesuwana. Okręt zwodowano w lipcu 2015, ale do służby wszedł dopiero 28 listopada 2019 roku. Na budowę okrętu przeznaczono 1,2 mld złotych.