Na stronie "The Guardian" pojawił się materiał, w którym przeanalizowano ostatnie materiały emitowane w głównym serwisie informacyjnym. "Aby posmakować polskiego populizmu, wystarczy obejrzeć wieczorne 'Wiadomości' w polskiej telewizji państwowej" - napisał autor materiału Timothy Garton Ash zapraszając czytelników na "wycieczkę po magicznym świecie TVP".
Dziennikarz, który jest także historykiem specjalizującym się w dziejach Europy po II wojnie światowej, zauważa, że wiadomości prezentowane w TVP jednoznacznie skupiają się na osiągnięciach Prawa i Sprawiedliwości oraz prezydenta Andrzeja Dudy. Analiza "Wiadomości" zaczyna się od serwisu wyemitowanego 14 czerwca.
"Program zmienia się w coś, co można określić jedynie jako czystą propagandę wyborczą dla kandydata PiS i kumpla Trumpa, Andrzeja Dudy, który jest obecnym prezydentem kraju" - pisze dziennikarz. TVP punktowana jest także za krytykę niezależnych mediów oraz atak na Rafała Trzaskowskiego, podczas których padają "naprawie nikczemne twierdzenia".
"I tak dzieje się dzień po dniu. Materiały z prymitywnymi, kłamliwymi, powtarzającymi się słowami charakterystycznymi dla propagandy. (...) Telewizja publiczna stała się partyzantką partii PiS, zyskując przydomek 'TVPiS'. Partia rządząca najwyraźniej drży z powodu wyzwania, jakim jest Trzaskowski" - dodaje Timothy Garton Ash. Zauważa też, że w TVP materiały na temat Andrzeja Dudy w 97 proc. są pozytywne, przy czym prawie 87 proc. materiałów o Rafale Trzaskowskim było negatywnych. Według dziennikarza takie przedstawienie kampanii wyborczej źle wpływa na światopogląd Polaków.
Dziennikarz podkreśla, że o Polsce pisze od ponad 40 lat i obawia się, że państwowa telewizja wzmacnia stereotyp naszego kraju jako sztywnego, zamkniętego i nacjonalistycznego kraju. "TVP broniąc dobrego imienia Polski wszędzie wykrywa siły antypolskie, a nie zauważa, że sama jest antypolska. Wyrządza poważne szkody dla reputacji tego kraju". Timothy Garton Ash podkreśla, że przyszłość demokracji u nas będzie zależeć od zachowania wolności i różnorodności mediów.