ORP Ślązak już pełnoletni, więc przyjęto go do wojska. Po 18 latach podniesiono banderę

ORP Ślązak, po osiemnastu latach tułaczki, zmian (z korwety na okręt patrolowy), w końcu może zacząć służyć. W czwartek odbyła się ceremonia podniesienia bandery na jednostce.

W 101. rocznicę utworzenia Marynarki Wojennej przez Józefa Piłsudskiego (naczelnik 28 listopada 1918 roku wydał dekret nakazujący jej powstanie), swoje szczególne święto miał też ORP Ślązak. Polski okręt, jak opisuje Ministerstwo Obrony Narodowej, to korweta patrolowa, która wchodzi w skład Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów.

W czwartek 28 listopada odbyła się oficjalna uroczystość podniesienia bandery na ORP Ślązak. Ceremonia oznacza, że okręt został oficjalnie przejęty przez marynarkę i włączony w skład floty.

Już po ceremonii głos zabrał szef MON Mariusz Błaszczak, który mówił o "historycznej chwili".

>>> To trzeba zobaczyć! Tak testowano ORP Ślązak przed przyjęciem do marynarki:

Zobacz wideo

"Najdroższa motorówka świata". Kręte drogi ORP Ślązaka

Polsce zajęło 18 lat, by wyprodukować i dopuścić do służby ORP Ślązaka. Gdy w 2001 roku zaczęto prace, ORP Ślązak był jeszcze korwetą typu Gawron, teraz jest już korwetą patrolową, choć eksperci opisują go jako okręt patrolowy. Jak pisał jeszcze w 2018 roku dziennikarz Gazeta.pl Maciej Kucharczyk, podsumowując wszystkie "przemiany" okrętu:

Po drodze zmieniono bowiem większość początkowych założeń i zamiast niewielkiego, ale przyzwoicie uzbrojonego okrętu, będzie symbolicznie uzbrojona jak na swoje rozmiary jednostka, która nadaje się do ścigania piratów. Gdyby jacyś byli na Bałtyku. Po drodze okręt dorobił się takich prześmiewczych określeń jak ORP Nigdy, czy "najdroższa motorówka świata".

Ze "Ślązkiem" był jeszcze ten problem, że, nawet gdy był właściwie ukończony, to co rusz pojawiały się nowe przeszkody. Szef MON zapowiadał, że okręt trafi do służby w marcu 2019 roku, co się ostatecznie nie udało. W okręcie odkryto usterki, których naprawa chwilę potrwała - usuwano je w lipcu i sierpniu tego roku. Ostatecznie 28 listopada 2019 roku wybił termin, od którego można mówić oficjalnie o zakończeniu historii budowy okrętu.