24 września rodzina z dwojgiem małych dzieci podróżowała pociągiem PKP Ekspres Intercity Premium jadącym z Krakowa do Gdyni. Wycieczka skończyła się pogryzieniem przez pluskwy. Sprawę nagłośniło Radio ZET. Na przesłanych do redakcji zdjęciach widać liczne ślady ugryzień insektów na ciele czterolatka.
Jak poinformował w rozmowie z Radiem ZET pełnomocnik pokrzywdzonej rodziny, rodzice pogryzionych dzieci niezwłocznie poinformowali o całej sytuacji przedstawicieli PKP, ci jednak odesłali ich z kwitkiem, polecając jedynie złożenie reklamacji. Rodzina uważa, że obowiązkiem przewoźnika było zapewnić doraźną pomoc w sytuacji kryzysowej.
Rzeczniczka PKP Intercity Katarzyna Grzduk przesłała naszej redakcji stanowisko firmy, w którym zapewnia, że czystość składów jest sprawdzana, a przypadki takie jak opisane przez Radio ZET są jedynie incydentalne.
"Czystość składów jest na bieżąco kontrolowana. Wykonywane czyszczenia i sprzątania eliminują potencjalne czynniki mogące mieć wpływ na możliwość pojawiania się w pociągach insektów. Natomiast w przypadku pojawienia się jakiegokolwiek rodzaju insektów z przyczyn zewnętrznych, niezależnych od przewoźnika, niezwłocznie zlecane są usługi dezynsekcji, wykonywane przez specjalistyczne firmy.
Właściwy stan sanitarny pociągów PKP Intercity zapewnia regularne czyszczenie, które jest wykonywane stacjonarnie, tj. na stacjach końcowych i zwrotnych, a także w trakcie jazdy na pokładach wybranych składów. Każdy pociąg, niezależnie od kategorii, co najmniej raz w ciągu doby przechodzi czyszczenie codzienne. Jego zakres obejmuje niemal wszystkie elementy wyposażenia wewnętrznego. Jednocześnie każdy skład co kilkanaście dni przechodzi czyszczenie okresowe o najszerszym zakresie" - napisało PKP Intercity.
Rzeczniczka prasowa potwierdziła również, że właściwą drogą do uzyskania pomocy w tym wypadku jest właśnie procedura reklamacji. "Każdy pasażer ma prawo i możliwość złożenia reklamacji. Taki wniosek można złożyć w jednej z wyznaczonych do tego kas biletowych znajdujących się na największych stacjach w kraju, za pośrednictwem poczty lub formularza na stronie intercity.pl. Reklamacja rozpatrywana jest indywidualnie, w terminie do 30 dni" - czytamy w oświadczeniu.