Raport NIK: Przez spóźnienie Macierewicza samoloty dla VIP-ów kosztowały ponad dwa razy więcej

Zbyt późno podjęta decyzja przez ówczesnego szefa MON Antoniego Macierewicza była powodem dużych kosztów wyczarterowania samolotów dla VIP-ów - wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli. Usługa ta kosztowała budżet państwa w 2018 r. 2,5 razy więcej niż wynikało to z umowy zawartej na poprzednie lata.

Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej zawarł na lata 2014-2020 trzy umowy z PLL LOT na wyczarterowanie samolotów do transportu najważniejszych osób w państwie.

Umowę czarteru na lata 2014-2017 podpisano w grudniu 2013 r., umowę czarteru na 2018 r. podpisano pod koniec 2017 r., a umowę czarteru na lata 2019-2020 - w grudniu ubiegłego roku.

"Ustalono, że wartość czarteru na 2018 r. wzrosła o ok. 2,5 razy w porównaniu do umowy na lata 2014-2017, w ujęciu rocznym" - czytamy w analizie wykonania budżetu państwa autorstwa NIK.

"Dodatkowe koszty obciążające budżet MON"

Co było powodem takiej różnicy? Jak tłumaczył Inspektorat Uzbrojenia, ówczesny minister obrony narodowej Antoni Macierewicz podjął decyzję o podpisaniu kolejnej umowy na czarter samolotów w listopadzie 2017 roku.

Jak się okazało, stało się to zbyt późno. Spółka PLL LOT zdążyła już zaplanować wykorzystanie dwóch Embraerów w komercyjnych połączeniach na kolejny rok. Gdy MON zasygnalizował chęć wyczarterowania samolotów, LOT musiał wyleasingować dla siebie dwie inne maszyny.

"Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli, zbyt późne podjęcie decyzji o konieczności zawarcia z PLL LOT S.A. umowy czarteru na 2018 r., skutkowało dodatkowymi kosztami obciążającymi budżet resortu obrony narodowej".

Wartość umowy zawartej na lata 2014-2017 wynosiła łącznie ponad 154,2 mln zł brutto, podczas gdy kolejna, zawarta tylko na jeden rok, kosztowała budżet państwa 92,7 mln zł. Umowa na lata 2019-2020 to już koszt w wysokości 170,2 mln zł.

Informację o zwiększonych wydatkach na czarter samolotów jako pierwsza podała "Rzeczpospolita".

Więcej o:
Komentarze (321)
Raport NIK: Przez spóźnienie Macierewicza samoloty dla VIP-ów kosztowały ponad dwa razy więcej
Zaloguj się
  • rs_81

    Oceniono 13 razy -13

    Jest jedna rzecz jaką Antoni zrobił w miarę dobrze. Nadruszył układ WSI - czyli największych złodziei i szumowiny w historii Polski,.

  • browar100

    Oceniono 10 razy -10

    Czego się ludzie "plujecie" czyj jest PLL "LOT" polski i narodowy ,a MON polski i narodowy i co z tego wynika pieniądze zmieniły właściciela w zapisie w banku.

  • dert4

    Oceniono 11 razy -9

    przecież to przełożenie forsy z kieszeni do kieszeni.
    Czyli z polskiej firmy państwowej do państwowej firmy polskiej.

  • wese

    Oceniono 9 razy -7

    Czerska górą Michnik Nobla

  • zuuuraw

    Oceniono 8 razy -6

    pieniądze z jednej państwowej instytucji przelano do drugiej, też państwowej. Budżet nie stracił złotówki, rząd mógł w ten sposób wspomóc LOT obchodząc unijne przepisy zakazujące wszystkim, poza Niemcami, rządowej pomocy finansowej dla przedsiębiorstw. jeszcze jakieś wątpliwości ?

  • komentator.81

    Oceniono 6 razy -4

    Nawet jeśli te insynuacje GW maja jakiś % prawdy (mało prawdopodobne) to sprawa ta jest MARGINALNA.

    Dlaczego??

    ano dlatego , że Polska, prawie 40 mln kraj, leżący w sercu Europy ma w końcu GODNE samoloty dla VIPów , którymi można bezpiecznie latać bez wstydu.

    Są samoloty różnej wielkości, nowoczesne.

    Za PO takie przedsięwzięcia były nie do pomyslenia, miało być tanie państwo (Z DYKTY) i było.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX