Badania nie pozostawiają wątpliwości - Polacy coraz częściej decydują się na produkty roślinne. Z analizy RoślinnieJemy wynika, że niemal 100 proc. osób w wieku od 18 do 25 lat przez ostatni rok jadło więcej takich produktów w porównaniu do poprzedniego roku. Ponad połowa Polaków deklaruje, że jest gotowa zwiększyć w diecie liczbę produktów roślinnych kosztem mięsnych.
Za zmianą nawyków żywieniowych przemawiają statystyki - szacuje się, że spożywanie codziennie 50 g przetworzonego mięsa może zwiększyć ryzyko nowotworu jelita grubego o 18 proc. Z innych analiz wynika, że czerwone, przetworzone mięso może przyczynić się do wystąpienia m.in. raka żołądka lub raka trzustki.
Produkcja mięsa jest też groźna dla środowiska - wiąże się z emisją gazów cieplarnianych i wycinką drzew.
Od 17 do 23 czerwca trwa międzynarodowy Tydzień Bez Mięsa, który ma zachęcać do tego, by chociaż na kilka dni zrezygnować z mięsnych produktów. W akcję zaangażowana jest organizacja Greenpeace Polska, która zachęca do promowania roślinnej diety w mediach społecznościowych.
Zasady inicjatywy organizowanej przez Greenpeace są bardzo proste:
KROK 1. Złóż zobowiązanie, że nie będziesz jeść mięsa przez dzień, kilka dni, tydzień albo dłużej zaczynając od 17 czerwca.
KROK 2. Znajdź jeden konkretny powód, dla którego ograniczasz spożycie mięsa, np. walka o lepszy klimat, o lasy, o zdrowie, o czystsze środowisko, o dziką przyrodę.
Zrób zdjęcie albo nakręć 15-sekundowe wideo na telefonie, w którym przedstawisz się, powiesz, jak długo i dlaczego nie jesz/nie będziesz jeść mięsa. Rzuć wyzwanie innym - znajomym, bratu, cioci czy koleżance z pracy. Jeśli nie chcesz robić tego sam/a - stwórz foto/wideo razem ze znajomymi.
KROK 3. Foto/wideo opublikuj 17 czerwca z hasztagiem #LessMeatMoreVeg i #PoProstuMniej. Jeśli nie chcesz nagrywać filmu, możesz opublikować jedno zdjęcie na Instagramie. Jeśli oznaczysz wideo tagiem @greenpeace, organizacja Greenpeace prześle najlepsze filmy do setek tysięcy swoich obserwatorów. Wideo można opublikować również na Facebooku lub innych kanałach.
- Ta akcja, jak i inne nasze działania, koncentruje się nie tylko na tym, by zjadać mniej mięsa, ale również tego mięsa mniej produkować. Jeśli chcemy ratować nasze zdrowie, klimat i planetę, musimy ograniczyć produkcję mięsa o 50 proc. do 2050 roku - mówi w rozmowie z Gazeta.pl Dominika Sokołowska z Greenpeace Polska.
- My, jako konsumenci, wpływamy na to, jak może wyglądać rynek. Widać to już na sklepowych półkach, na których pojawia się coraz więcej roślinnych zamienników. Wiele firm, które dotychczas specjalizowały się w produkcji mięsnej, zaczyna wypuszczać na rynek produkty roślinne - dodaje.
Rolnictwo ekologiczne nie szkodzi ani środowisku, ani rolnikom, ani konsumentom. Jeśli bliska jest ci ta idea, możesz wesprzeć Greenpeace, które w Polsce prowadzi szereg działań w tym zakresie. Nawet niewielka wpłata wzmacnia skuteczność organizacji. Możesz jej dokonać pod tym linkiem >>