Maciej Kopeć zaznaczył, że zakłada, że ustawa maturalna umożliwiająca klasyfikowanie uczniów bez powoływania rady klasyfikacyjnej nie będzie potrzebna. - Ona daje taką gwarancję bezpieczeństwa, że w każdej szkole takie decyzje dotyczące klasyfikacji zostaną podjęte - powiedział wiceminister edukacji.
Prowadzący program "Poranna rozmowa RMF FM" zauważył, że problem klasyfikacji uczniów można rozwiązać ustawą, ale prawdziwym wyzwaniem może być zorganizowanie egzaminów ustnych, które mogą przeprowadzić tylko wykwalifikowani egzaminatorzy. Na pytanie, skąd rząd weźmie nauczycieli, którzy przeprowadzą egzaminy maturalne, Maciej Kopeć odpowiedział, że za przeprowadzenie matur odpowiadają dyrektorzy szkół. - Zakładamy, że ten egzamin ustny się odbędzie - dodał wiceminister edukacji.
Robert Mazurek zapytał Macieja Kopcia o to, czy jego zdaniem propozycje wysunięte przez Jarosława Kaczyńskiego mogą pomóc w załagodzeniu sporu z nauczycielami. Przypomnijmy, że zgodnie z doniesieniami "Dziennika Gazety Prawnej", prezes PiS zaproponował, aby nauczyciele mogli przechodzić na wcześniejszą emeryturę i wybierać czas pracy, czyli pensum.
- To są oczywiście dobre propozycje, jest to istotny wariant do dyskusji, ale też jesteśmy przed pewną debatą - mówił Maciej Kopeć, wspominając o tzw. "okrągłym stole" ws. polskiej oświaty, który ma się odbyć w piątek na Stadionie Narodowym w Warszawie. Zarówno przedstawiciele ZNP, jak i FZZ zapowiedzieli, że nie wezmą udziału w debacie w takim kształcie. Obiekcje do jej formy zgłosił też prezydent Andrzej Duda.
- Pan sobie wyobraża sytuację, w której w 1989 roku do Okrągłego Stołu nie przystępuje "Solidarność"? Czyli siada sobie generał Jaruzelski z jego podwładnymi? Pan jest historykiem - zapytał wiceministra edukacji Rober Mazurek.
Maciej Kopeć odpowiedział, że poprzednia formuła, czyli debata prowadzona w ramach Rady Dialogu Społecznego, wykluczała rodziców oraz samorządy. Zaznaczył jednocześnie, że bez dialogu ze związkami zawodowymi i nauczycielami, nie da się przeprowadzić istotnych zmian w systemie oświaty.