Raz własny pomiar, raz znienawidzony Nielsen. TVP robi co chce z badaniem oglądalności

Według wyników oglądalności przeprowadzonych na zlecenie TVP, "Wiadomości" wyprzedzają "Fakty". Z badań Nielsena, z których TVP korzysta przy okazji podawania wyników oglądalności swoich innych programów, wynika coś zupełnie innego.

Wyniki oglądalności „Wiadomości” w marcu podano we wtorek. Z własnego pomiaru TVP, zrealizowanego metodą MOR [modelu oglądalności rzeczywistej- red.] wynika, że  program TVP jest liderem wśród programów informacyjnych. Wynika z nich, że w marcu „Wiadomości” średnio oglądało 2,7 mln widzów. Na kolejnym miejscu znalazły się „Fakty” (2,3 mln widzów), a na końcu „Wydarzenia” (1,9 mln widzów). Sukcesem pochwalił się Jarosław Olechowski, szef „Wiadomości”.

W marcu Wiadomości TVP znów daleko przed konkurencją! Dziękuję widzom, gratuluję zespołowi. Zapraszamy codziennie o 19:30

- napisał na Twitterze.

Średnia widownia programów informacyjnych w marcu (źródło: dane z pomiaru oglądalności kanałów telewizyjnych metodą MOR. Badanie zrealizowane przez Telewizję Polską)Średnia widownia programów informacyjnych w marcu (źródło: dane z pomiaru oglądalności kanałów telewizyjnych metodą MOR. Badanie zrealizowane przez Telewizję Polską) Fot. Gazeta.pl

Wyniki Nielsena różnią się od wyników TVP

Z szefem “Wiadomości” nie zgodził się jednak wydawca „Faktów”, Robert Jastrzębski. Przedstawił wyniki badania zrealizowanego przez Nielsen Audience Measurement. Wynika z nich coś zupełnie innego – „Wiadomości” znalazły się dopiero na drugim miejscu z wynikiem 2,4 mln widzów. Pierwsze miejsce na podium zajęły „Fakty”, które oglądało średnio 2,9 mln widzów. Na ostatnim miejscu znalazły się „Wydarzenia” z wynikiem 2,2 mln widzów.

Średnia widownia programów informacyjnych w marcu (źródło: Nielsen Audience Measurement)Średnia widownia programów informacyjnych w marcu (źródło: Nielsen Audience Measurement) Fot. Gazeta.pl

Jak informują Wirtualnemedia.pl, model, z którego korzysta TVP, opiera się na danych od 190 tys. klientów Netii. Są one następnie przeliczane zgodnie z algorytmami opracowanymi wspólnie z ekspertami z SGH. Ten sposób pomiaru nie jest jednak wykorzystywany przez innych nadawców, bo ich zdaniem nie spełnia nie wymagań badania telemetrycznego. TVP przy sprzedaży pakietów reklamowych również rozlicza się w oparciu o dane Nielsena - potwierdził to prezes TVP, Jacek Kurski.

Firma Nielsen (z której korzysta większość nadawców) zapewnia, że przeprowadzane przez nią badania są reprezentatywne dla całej populacji, zaś ponad 2 tys. gospodarstw domowych z panelu badawczego znajduje się w 91 proc. powiatów i jednej trzeciej gmin.

Jak informuje serwis Wirtualnemedia.pl, w środę w „Wiadomościach” w materiale „Sukces wiosennej ramówki TVP” wykorzystano dane Nielsena bez podania źródła. Z badań wynikało, że na 20 produkcji z najwyższą oglądalnością w marcu aż 19 to programy, seriale i transmisje TVP. Wśród najchętniej oglądanych materiałów znalazła się transmisja Pucharu Świata w lotach narciarskich w Vikersund (6,41 mln widzów), serial „M jak miłość” (6,24 mln widzów) oraz „Teleexpress” (6,17 mln widzów).

Więcej o: