Oto, co widzi pilot, który ląduje we Wrocławiu. Lotnisko chwali się nowym systemem ILS [WIDEO]

Wraz z nadejściem jesiennej pogody nowy system wspomagający lądowanie samolotu we Wrocławiu przeszedł pierwszą próbę z prawdziwego zdarzenia.

Zestaw anten, które wskazują kierunek przebudowanego pasa, specjalistyczne oświetlenie, złożony system sterowania - to tylko kilka elementów, które składają się na wrocławski ILS (Instrument Landing System) kat. II. Jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie systemów na świecie, który działa już od wiosny tego roku, teraz w końcu naprawdę się sprawdzi.

Wraz z jesienią zaczęły się mgły, które znacznie ograniczają widoczność lotników. Przemyślany układ świateł pozwala pilotom lądować i startować w trudnych warunkach. O nowym wyposażeniu lotniska we Wrocławia pisała także wrocławska "Gazeta Wyborcza". Nagranie pochodzi z wiosny tego roku.

Precyzyjna kombinacja 2 tysięcy lamp 

- To między innymi światła podejścia, drogi startowej, dróg kołowania, a także system sterowania tym oświetleniem. Lotnisko zostało wyposażone w około 2 tys. lamp typu LED. Dodatkowo jest to system niskonapięciowy, a więc również energooszczędny - tłumaczy Przemysław Marcinkowski, dyrektor ds. infrastruktury w Porcie Lotniczym Wrocław.

Wszystko to sprawia, że samoloty mogą lądować przy widoczności nie mniejszej niż 300 m (a nie, jak wcześniej, 550 m), startować przy widzialności powyżej 125 m (a nie 400 m) oraz podchodzić i lądować przy wysokości decyzji nie niższej niż 32 m (było 65 m). Przebudowa pasa startowego kosztowała w sumie 50 mln zł. Dzięki niej znacznie mniej lotów zostanie odwołanych z powodu złych warunków atmosferycznych, na przykład mgły.

Zobacz także: Każdy samolot, którym latasz jest dziurawy. Dlaczego tak jest?

 

Więcej o:
Komentarze (7)
Oto, co widzi pilot, który ląduje we Wrocławiu. Lotnisko chwali się nowym systemem ILS [WIDEO]
Zaloguj się
  • co.ty.powiesz

    Oceniono 12 razy 6

    "Lotnisko zostało wyposażone w około 2 tys. lamp typu LED. Dodatkowo jest to system niskonapięciowy, a więc również energooszczędny - tłumaczy Przemysław Marcinkowski, dyrektor ds. infrastruktury w Porcie Lotniczym Wrocław.
    Wszystko to sprawia, że samoloty mogą lądować przy widoczności nie mniejszej niż 300 m ..."

    Przepraszam za tak długi cytat, nie chciałam niczego wycinać. A mam pytanie: czy pan dyrektor (albo mako z mn) mógłby mi wytłumaczyć, jaki wpływ na lądowanie samolotów i na sterowanie nimi ma niskonapięciowy i energooszczędny system oświetlenia? Czy przy nieenergooszczędnym oświetleniu samoloty nie mogłyby lądować w podanych warunkach?

  • bloodysunday99

    0

    Oh, oh! Coś się chyba popyerdolyło, gdzie jest pan od lapków za 180 zł?

  • dobrylos

    0

    Dyroktor lotniska jakie ma wogóle jakies wykształcenie ?

  • proteusz33

    Oceniono 3 razy -1

    Od roku same sukcesy.Pod każdym względem

  • dziadekjam

    Oceniono 7 razy -1

    "Dodatkowo jest to system niskonapięciowy, a więc również energooszczędny - tłumaczy Przemysław Marcinkowski, dyrektor ds. infrastruktury w Porcie Lotniczym Wrocław."
    =================================================================
    Niskie napięcie nie gwarantuje energooszczędności, a bywa, że jest odwrotnie. Straty np. przy przesyle energii są wyższe przy niższych napięciach...

  • niko8472

    Oceniono 6 razy -2

    "Oto, co widzi pilot, który ląduje we Wrocławiu. Lotnisko chwali się nowym systemem ILS"

    Ach, a mi sie zawsze wydawalo ze ILS jest po to zeby pilot nie musial widziec;) Oczywiscie ze ILS sklada sie z komponentow "niewidocznych" i oswietlenia, ale naprawde choinka ma tu najmniej znaczenia, podstawowym komponenten sa nabiezniki (ukradne okreslenie z zeglarstwa) ktore podaja awionice latadla w jakie pozycji do pasa sie znajduje i nawet umozliwiaja automatyczne ladowanie. Swiatelka sa skromnym dodatkiem do wyrafinowanej elektroniki podzielonej pomiedzy lotniskiem i samolotem. Niech redachtor zrobi sobie nasajmprzod licencje pilota zanim zacznie pisac o czyms o czym zieloneg, rozowego a nawet pomaranczowego pojecia nie ma. Wstyd.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX