Jazda na suwak będzie obowiązkowa. Ministerstwo Infrastruktury szykuje zmiany

Ministerstwo Infrastruktury chce, by kierowcy, zbliżając się do zwężenia drogi, jechali na suwak. Obecnie jest to zalecane, resort planuje, by stało się obowiązkiem.

Obecnie jazda na suwak (albo na zakładkę) jest jedynie "zalecaną" zasadą ruchu. Może ona pojawić się w sytuacji, gdy np. jeden z pasów ruchu jest wyłączony z użytkowania. Ministerstwo Infrastruktury planuje jednak, by taka jazda była obowiązkowa.

Kierowcy, zbliżając się do zwężenia, zazwyczaj próbują jak najszybciej wjechać na pas, którym możliwa jest dalsza jazda. Duża część pasa, który ulega zwężeniu, jest wtedy pusta. Z kolei kierowcy, jadący nim do samego końca, są niechętnie wpuszczani przez tych, którzy zjechali z niego wcześniej. Pojawiają się samozwańczy "szeryfowie" - dbają oni o to, by nikt nie "wpychał się" na ich pas. W konsekwencji zator się wydłuża.

Jazda na suwak jest jednym z lepszych sposobów na ograniczenie korków w miejscach, gdzie występują zwężenia drogi. Polega na tym, że auta jadą dwoma pasami równolegle aż do zwężenia. Na końcu każdy kierowca jadący pasem, którym można kontynuować jazdę, wpuszcza jeden samochód z sąsiedniego. Tablice informujące o jeździe na suwak mogą obecnie być stosowane jako uzupełnienie znaku A-30 (inne niebezpieczeństwo). Ale jazda na suwak nie jest wymogiem, a jedynie sugestią.

Na zmiany jeszcze poczekamy...

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa teraz chce to zmienić. Jak pisze "Gazeta Prawna", resort rozpoczął już prace nad dużą nowelizacją rozporządzenia o znakach i sygnałach drogowych, a także tzw. czerwonej książeczki, czyli załącznika do rozporządzenia o szczegółowych warunkach technicznych dla znaków i sygnałów drogowych. Jedną ze zmian ma być wprowadzenie nowego znaku, który będzie zobowiązywał kierowców do jazdy na suwak.

Kiedy zmiany zostaną wprowadzone? Nowy znak ma pojawić się w ramach gruntownej nowelizacji. Ta zaś będzie owocem sporej pracy i długotrwałych konsultacji społecznych. - Na razie trwają uzgodnienia międzyresortowe. Według planów rozporządzenie ma być gotowe w czwartym kwartale 2018 r. - powiedział "GP" Jakub Dąbrowski z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.