Rozwiązania do większości egzaminów maturalnych 2013 znajdziesz tuż po egzaminie na Edulandia.pl . Skorzystaj również z bogatej bazy przykładowych testów maturalnych oraz poradników .
Matura z języka polskiego na poziomie podstawowym rozpocznie się o godzinie 9. Czas jej trwania to 170 minut. Arkusz podstawowy składa się z dwóch części - testu z czytania ze zrozumieniem i wypracowania. Egzamin maturalny z języka polskiego na poziomie rozszerzonym maturzyści napiszą w piątek, 10 maja.
Egzamin pisemny z języka polskiego będzie sprawdzać następujące umiejętności: rozumienie czytanego tekstu nieliterackiego, odbiór tekstu literackiego oraz tworzenie tekstu własnego w związku z tekstem literackim zamieszczonym w arkuszu. Za napisanie wypracowania zdający mógł uzyskać 50 punktów. Maksymalny wynik za poprawne rozwiązanie zadań z arkusza na poziomie podstawowym wynosi 70 punktów.
Jeżeli nie możesz powstrzymać się jeszcze przed powtarzaniem zagadnień maturalnych z polskiego to znajdziesz je w bazie testów maturalnych Edulandia.pl oraz specjalnej części poświęconej lekturom z języka polskiego . Zapoznaj się również z tekstem: 5 rzeczy, o których powinien pamiętać maturzysta przed egzaminem .
W pierwszej części arkusza z języka polskiego maturzyści mieli za zadanie wyszukać informacje, ale także uporządkować je według określonych kryteriów. Maturzyści bez problemu wskazywali różnice pomiędzy Wikipedią a tradycyjną encyklopedią. Więcej problemów mieli z zadaniem, które sprawdzało znajomość zagadnień z zakresu kształcenia językowego. Niektórzy uczniowie mieli trudności ze zrozumieniem kompozycji tekstu. Poziom wykonania zadania wynosił 0,19.
Jak co roku, najwięcej problemów maturzystom sprawiło napisanie wypracowania na wybrany temat w związku z tekstem literackim podanym w arkuszu. Podczas pisania wypracowania maturzyści mieli zadbać o poprawny kształt językowy i kompozycyjny swojego tekstu. Mieli do wybory jeden z dwóch tematów zaproponowanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Pierwszy temat: "Wyjaśnij symbolikę lewej i prawej strony oraz jej znaczenie dla wymowy utworu, analizując przytoczony fragment III części Dziadów Adama Mickiewicza. Zwróć uwagę na postać Nowosilcowa i postawy innych bohaterów wobec niego" wybrało raptem 10% zdających. Łatwo wyliczyć, że drugi temat "Porównaj postawy życiowe Izabeli Łęckiej i Joanny Podborskiej ukazane w podanych fragmentach Lalki Bolesława Prusa i Ludzi bezdomnych Stefana Żeromskiego. Odwołując się do znajomości utworów, zwróć uwagę na okoliczności, które miały wpływ na ukształtowanie osobowości bohaterek" zdecydowało się aż 90% zdających. Taka duża różnica w wyborze tematów przez maturzystów wskazuje, że uczniowie chętniej analizują i interpretują utwory prozatorskie. Przy pisaniu wypracowania maturzyści mieli problem ze sformułowaniem podsumowania własnych obserwacji analitycznych, co wymaga umiejętności wnioskowania i syntezowania.
Niepokój budzi rosnąca kolokwializacja języka, a także nieumiejętność sformułowania i podsumowania własnych obserwacji analitycznych. Dlatego też egzaminatorzy apelują o komponowanie uporządkowanych wypowiedzi oraz zachowanie zasad poprawnej pisowni.
Nasi eksperci zabiorą się za rozwiązywanie egzaminu maturalnego zaraz po tym, gdy Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikuje arkusze egzaminacyjne. Prawdopodobnie przykładowe odpowiedzi do matury z języka polskiego na poziomie podstawowym zaczniemy publikować w serwisie Edulandia.pl każdego dnia po egzaminie ok. godz. 13.
Maturzyści od miesięcy zadają sobie pytanie, jaka lektura pojawi się na egzaminie maturalnym z języka polskiego. "Zbrodnia i Kara", "Potop", "Medaliony" - to jedne z typów tegorocznych maturzystów. Wśród typów tegorocznych abiturientów na prowadzenie wysuwają się "Opowiadania" Borowskiego oraz "Lalka" Bolesława Prusa. Czy ich domysły pokryją się z rzeczywistością? Okaże się już za kilkanaście godzin.
W ubiegłym roku do matury przystąpiło 342 531 uczniów klas maturalnych. W egzaminie wzięli udział również absolwenci, którzy uzyskali świadectwo dojrzałości we wcześniejszych latach, ale chcieli podwyższyć wynik egzaminu lub zdać egzaminy z nowych przedmiotów dodatkowych. Najczęściej wybieranym językiem obcym na egzaminie był język angielski. Wybrało go 84,2 % maturzystów (295 533 osób). Do egzaminy z języka polskiego na poziomie rozszerzonym przystąpiło 35 183 osób. Z kolei 57 641 osób zdecydowało się pisać egzamin maturalny z matematyki na poziomie rozszerzonym. Największą popularnością wśród zdających cieszyły się egzaminy z geografii i biologii. 92 343 osoby zdeklarowały się pisać jeden przedmiot dodatkowy. Ciekawostką może być fakt, że do egzaminów z sześciu przedmiotów dodatkowo wybranych przystąpiło 148 osób.
80% absolwentów szkół średnich otrzymało świadectwo dojrzałości. Spośród maturzystów, którzy nie otrzymali świadectwa dojrzałości, najwięcej nie zdało matury z matematyki.
Największą zdawalność odnotowano w województwie lubuskim i podlaskim (po 82%). Nieco niższa zdawalność była w województwie świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim (po 78%).