Szef MSW zginął w H225 SuperPuma. To jedna z maszyn zamówionych tuż przed wojną

Śmigłowiec H225 SuperPuma, który uległ katastrofie na przedmieściach Kijowa, był w ukraińskiej służbie nieco ponad rok. Nie był jednak nowy. Pochodził z dużego kontraktu na śmigłowce Airbusa, kredytowanego przez rząd Francji.

W rozbitym H225 zginęli m.in. ukraiński minister spraw wewnętrznych Denys Monastyrski, pierwszy wiceminister spraw wewnętrznych Jewgienij Jenin i sekretarz stanu w MSW Jurij Lubkowicz. Poza tym życie straciło sześć innych osób na pokładzie oraz jeszcze niesprecyzowana liczba ludzi na ziemi. Maszyna spadła tuż obok przedszkola, pomiędzy budynkami mieszkalnymi. Według ostatnich informacji mowa o łącznie 18 ofiarach, w tym trójce dzieci. Około 30 innych osób ma być rannych, w tym wiele dzieci.

Maszyna o nieoczywistej historii

Rozbita maszyna należała do lotnictwa ukraińskiego MSW. Nosiła numer 54. W czasach pokoju miała służyć do ratownictwa i transportu medycznego. Miała charakterystyczne czerwono-białe malowanie. Została przyjęta na stan ukraińskich służb w grudniu 2020 roku, po przebudowie w rumuńskich zakładach Airbus Helicopters. Nie była nowa. Wcześniej przez około dekadę transportowała ludzi i ładunki na platformy wiertnicze w barwach różnych firm cywilnych. Te ukraińskie miały należeć głównie do firmy CHC Helicopters, która zbankrutowała. Nadal stosunkowo nowe maszyny, używane wcześniej w leasingu, trafiły do przechowania i oczekiwały na lepsze czasy.

Ratunkiem okazała się umowa ukraińsko-francuska z 2018 roku, opiewająca na prawie pół miliarda euro. Rząd w Paryżu udzielił Ukraińcom dużego kredytu (około 85 procent wartości umowy) na zakup łącznie 55 śmigłowców Airbus Helicopters. W tym 21 używanych H225 oraz 34 nowych i mniejszych H145 i H125. Umowa oznaczała poważną rozbudowę i gruntowne odmłodzenie floty śmigłowców ukraińskiego MSW. Maszyny miały trafiać do straży granicznej, gwardii narodowej i lotnictwa medycznego. Pierwsze dostarczono jeszcze w 2019 roku. Wszystkie używane H225 przechodziły remonty i modernizacje przed przekazaniem.

H225Super Puma to cywilna wersja dobrze w Polsce znanych H225M Caracal. Daleko idące rozwinięcie i unowocześnienie SA330 Puma sięgającego korzeniami lat 60. To kategoria średnich śmigłowców transportowych  o francuskich korzeniach. Powstało około dwóch tysięcy egzemplarzy kolejnych typów i wariantów. Powszechnie wykorzystywane między innymi przez wojsko Francji. H225 (pierwotnie EC 225, zanim koncern Eurocopter stał się częścią Airbusa) powstały na początku XXI wieku. Nominalnie mają służyć do transportu maksymalnie 24 pasażerów na odległość maksymalnie prawie 900 kilometrów. Obie te wartości mogą ulegać poważnym zmianom w zależności od wariantu i wyposażenia.

H225 miały serię trzech poważnych katastrof w latach 2012 i 2016, spowodowanych defektami w układzie napędowym. W ostatniej zginęło łącznie 13 osób. Efektem było istotne ograniczenie zamówień i wycofanie części H225 z eksploatacji przez firmy zajmujące się obsługą platform wiertniczych.

Zobacz wideo
Więcej o: