Nowe wytyczne szkockiego rządu zostały wydane w czwartek. 70-stronnicowy dokument nie ma charakteru ustawowego. W ocenie szkockiego resortu edukacji ma on pomóc nauczycielom "w zapewnianiu transpłciowej młodzieży możliwie najlepszych doświadczeń edukacyjnych". Prace nad wytycznymi wspomagała organizacja Stonewall.
W dokumencie wzywa się nauczycieli do niekwestionowania zdania uczniów, którzy chcą zostać chłopcami lub dziewczynkami. Jak podaje "Daily Telegraph", zamiast tego, nauczyciele mają się pytać podopiecznych o nowe imiona i zaimki.
W wytycznych można przeczytać, że coming out dotyczący transpłciowości może nastąpić w każdym wieku. Nauczycielom zaleca się szanować decyzje uczniów, jeśli nie chcą informować o tym swoich rodziców. W zaleceniach wskazano także, że uczniowie identyfikujący się jako transpłciowi powinni mieć możliwość korzystania z dowolnej toalety i przebieralni. Zachęcono również do opracowania "neutralnych płciowo" mundurków oraz włączenia transpłciowych postaci do programu nauczania.
Wytyczne zawierają zalecaną listę lektur dla szkół podstawowych, które mają promować inkluzywność. Jedna z książek opowiada historię niebieskiej kredki, która przeżywa kryzys tożsamości, ponieważ została błędnie oznaczona jako czerwona. Wytyczne zachęcają również do wieszania w klasach plakatów "podważających stereotypy płciowe".
Przeciwnicy nowych wytycznych uważają, że do szkół "wpychana jest niebezpieczna ideologia". Twierdzą, że zachowania takie jak bawienie się zabawkami stereotypowo kojarzonymi z inną płcią, może zostać odebrane jako deklaracja transpłciowości.
- To naprawdę niepokojące. Szkocki rząd promuje niebezpieczną ideologię. To zniesienie praw rodzicielskich. Kiedyś wskazywano, że dzieci powinny bawić się i eksperymentować z rolami płciowymi, z ubiorem, swoimi upodobaniami i antypatiami. Teraz te dzieci są zachęcane do wejścia na ścieżkę medyczną, potencjalnie na resztę życia - powiedziała Marion Calder, współprzewodnicząca organizacji For Women Scotland.
Shirley-Anne Somervill, szkocka minister edukacji, nie zgadza się z poglądem, że wytyczne promują wśród dzieci zmianę płci. - Wiemy, że transpłciowa młodzież spotyka się z wieloma problemami w szkołach. Nauczyciele i personel muszą mieć pewność siebie i umiejętności, aby wspierać ich zdrowie psychiczne, fizyczne i emocjonalne. Niniejsze wytyczne określają, w jaki sposób szkoły mogą wspierać transpłciową młodzież, zapewniając jednocześnie pełne poszanowanie praw wszystkich uczniów. Dostarcza szkołom praktycznych sugestii - powiedziała Somervill.