Nowe odkrycie NASA: wodę na Księżycu uwalniają spadające meteoroidy

Woda, którą uwalniają spadające na Księżyc meteoroidy, może pochodzić z początków istnienia Księżyca lub nawet sprzed jego uformowania. Odkrycie naukowców NASA daje możliwość poznania geologicznej przeszłości ziemskiego satelity, a także jest pretekstem do prowadzenia dalszych badań w tym zakresie.
Zobacz wideo

Odkrycia dokonali naukowcy z NASA i Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory z Laurel w stanie Maryland. Dane zebrała sonda LADEE (Lunar Atmosphere and Dust Environment Explorer - red.), wysłana w Kosmos w 2013 roku, aby zbierała informacje o szczątkowej atmosferze Księżyca. Jej misja zakończyła się w 2014 roku.

Dane przez nią zebrane pozwoliły dokonać naukowcom niezwykłego odkrycia - na Księżycu znajdują się zasoby wody, które uwalniane są w momencie, kiedy meteoroidy i mikrometeoroidy uderzają w jego powierzchnię.

Powierzchnia Księżyca chroniona jest przez kilkucentymetrową warstwę bardzo suchej materii. Kiedy jednak meteoroidy w nią uderzają, materia ta ulega rozproszeniu. Jednocześnie pozwala to na uwalnianie się cząsteczek wody. Część z nich opada na powierzchnię satelity, większość jednak przedostaje się w przestrzeń kosmiczną. Zjawisko to występuje w trakcie deszczu meteoroidów.

To odkrycie może pomóc wyjaśnić m.in. pochodzenie zasobów wody, która w postaci lodu znajduje się po ciemnej stronie satelity.