Eksperci zgromadzeni wokół Rady Bezpieczeństwa ONZ opublikowali nowy raport na temat Korei Północnej i jej działań na przestrzeni ostatnich lat. Wśród badanej tematyki znalazło się zagadnienie omijania przez reżim z Pjongjangu sankcji nałożonych na kraj przez Organizację Narodów Zjednoczonych.
Gospodarcza izolacja daje się we znaki Korei Północnej, jednak w myśl zasady, że potrzeba jest matką wynalazków, Pjongjang, przy cichej współpracy z innymi państwami, obchodzi sankcje. Jak to robi? Jednym z przykładów jest handel ropą naftową, która jest transportowana ze statku na statek (gdy obydwa są na morzu), zmienianiem sygnałów lokacyjnych, a także przemalowywaniem statków w połowie ich drogi.
Północnokoreańskie statki i ich kamuflaż UN Panel of Experts on North Korea
W rozmowie z NBC, koordynator eksperckiego panelu High Griffiths, powiedział, że ludzie działają trochę jak "piraci w XVIII w.". Griffiths wyjaśnił:
Oni zmieniają nazwy okrętów, ukrywają ich przynależność narodową. Malują fałszywe nazwy na jednostkach, by przypominały inne.
Północnokoreańskie statki i ich kamuflaż UN Panel of Experts on North Korea
Operacje przekazania towaru odbywają się na otwartym morzu, a północnokoreańskie statki odbierają kontrabandę. W układance ciężko się połapać, ponieważ jak już udało się namierzyć zakamuflowane statki Korei Północnej, to handlowały one z firmami zarejestrowanymi na Seszelach, Brytyjskich Wyspach Dziewiczych czy Wyspach Marshalla. Jednocześnie statki tych firm wypływały na morza pod banderami Panamy, Dominikany czy Sierra Leone.
Północnokoreańskie statki i ich kamuflaż UN Panel of Experts on North Korea
Ostatnie śledztwa wykazują, że Korea Północna już obchodzi najnowsze rezolucje, wykorzystując do tego globalne łańcuchy dostaw, zagranicznych współpracowników, sieć zależnych spółek
- czytamy w raporcie, w którym pada również, że Pjongjang wykorzystuje do przerzutu towarów nawet swoje placówki dyplomatyczne. Korea Północna nie tylko sprowadza, ale też eksportuje towary: przede wszystkim węgiel, żelazo i stal.