Odkryli nieznaną dotąd komnatę piramidy Cheopsa. Może zawierać odpowiedź, jak ją zbudowano

Międzynarodowy zespół naukowców odkrył nieznane dotąd pomieszczenie w piramidzie Cheopsa - poinformował prestiżowy magazyn "Nature". Jej odnalezienie było możliwe dzięki unikatowej metodzie.

Za badanie zespołu egipskich piramid byli odpowiedzialni specjaliści z Francji, Egiptu i Japonii. Kilka lat temu naukowcy dostali zgodę na prześwietlenie budowli nieinwazyjną metodą - z wykorzystaniem promieniowania kosmicznego.

Jednym ze składników takiego promieniowania są tzw. miony. To ujemnie naładowane cząsteczki - całkowicie naturalne i zupełnie niegroźne - które regularnie "bombardują" Ziemię. W każdej minucie to 10 tys. mionów na jeden metr kwadratowy. Przenikają ludzkie ciało, ale i skały.

Im dana substancja ma większą gęstość, tym mniej mionów przedostaje się dalej. I to właśnie tę właściwość postanowili wykorzystać naukowcy. Dzięki specjalnym detektorom prześwietlili więc m.in. piramidę Cheopsa. Rezultat badań przerósł ich najśmielsze oczekiwania. To pierwsze tak duże odkrycie od XIX wieku.

Na skanach budowli pojawiła się nieznana dotąd pusta przestrzeń. Około 30-metrowa wnęka usytuowana jest dokładnie nad tzw. Wielką Galerią, czyli korytarzem prowadzącym do Komory Królewskiej.

Na wizualizacji poniżej odkrycie zaznaczono grupą białych kropeczek.

Odkryta przestrzeń w piramidzie CheopsaOdkryta przestrzeń w piramidzie Cheopsa Fot. ScanPyramids

Przeznaczenie wciąż nieznane

Naukowcy nie są jednak zgodni, czym może być odkryta przez nich "pustka". Teorii na ten temat jest co najmniej kilka.

Niemal na pewno nie są tam ukryte żadne artefakty związane z pochówkiem faraona. Tajemnicza wolna przestrzeń może natomiast przybliżyć archeologów do odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób udało się ponad 4500 tysiąca lat temu wznieść piramidę.

Aidan Dodson - egiptolog z Uniwersytetu w Bristolu - uważa, że zadaniem pustej komory mogło być po prostu zmniejszenie nacisku na Wielką Galerię. Są też tacy, którzy twierdzą, że to ukryta wewnętrzna rampa, służąca do przesuwania kamiennych bloków. Jeszcze inną teorię ma Colin Reader, geolog i inżynier z Liverpoolu. Jego zdaniem odkryty korytarz może prowadzić do kolejnej komnaty.

Ich pomysły na rozwiązanie tej zagadki ma zweryfikować specjalny robot, który zostanie wysłany do wnętrza piramidy. Rozwikłanie całej tajemnicy może jednak zająć wiele miesięcy, bo zastosowana przez nich metoda nie pozwala na wykrycie niewielkich korytarzy lub komnat.

Mimo to naukowcy nie poddają się - na dalsze prześwietlanie piramidy dostali właśnie kolejny rok.

Orzechy arachidowe znajdziesz w prawie każdym produkcie spożywczym. Dlaczego?