Macierewicz dał się nabrać prokremlowskim portalom? Twierdzi, że Egipt oddał Rosji mistrale z 1 dolara

"Z dobrych źródeł" minister Macierewicz dowiedział się, że Egipt odsprzeda okręty mistral Rosji - za 1 dolara. Tyle, że o sprawie milczą rosyjskie i egipskie agencje prasowe, a jedynym źródłem są niszowe rosyjskie portale. Które pisały o tym... rok temu.

W trakcie dyskusji nt. zakupu śmigłowców od Francji pojawił się argument, że Francuzi w ramach solidarnej postawy przeciw Rosji odmówili sprzedania temu krajowi przygotowanych dla niego trzech okrętów typu mistral. Rzekomo rekompensowaną za to miał być kontrakt na sprzedaż Polsce caracali. Zaś dwa mistrale sprzedano Egiptowi.

Wkrótce później niektóre media, w tym TVP Info poinformowały o zaskakującym zwrocie w tej sprawie. "Czy #Egipt sprzedał Rosji #mistral.e za jednego dolara?" - pytała telewizja publiczna, powołując się na portal Topnewsrussia.ru.

Rosyjski portal, powołując się na egipskie media twierdził, że za mistrale zapłacił egipski biznesmen, który później zdecydował się oddać je Rosji za symbolicznego dolara. Zgodę miał wyrazić prezydent al-Sisi. Tę plotkę podchwycili polscy politycy, powielając ją w mediach i Sejmie. 

"Jest prawdą, że w ostatnich dniach zostały przekazane Federacji Rosyjskiej"

- Nie wiem, czy to są potwierdzone informacje - mówił poseł Piotr Apel po tym, o rzekomej transakcji wspomniała dziennikarka TVP Info. - To by było pytanie, czy Francja została ograna, czy dała się ograć - zastanawiał się. 

- Czy prawdą jest, że po utracie tego kontraktu Francuzi sprzedali te okręty Egiptowi, a Egipt sprzedał je Rosji? Chcę powiedzieć, że Rosja od 2 dni we wszystkich mediach o tym aż pieje - pytał wczoraj w Sejmie inny poseł Kukiz'15, Marek Jakubiak. 

Poseł PiS Rafał Weber szedł dalej. - Te okręty i tak trafiły do Rosji przez pośrednika, przez inne państwo. To jest skandalem, za który powinniście odpowiedzieć przed sądem - mówił do poprzedniej ekipy rządzącej. 

Wreszcie głos zabrał minister obrony narodowej Antoni Macierewicz.

Otóż jest prawdą, że mistrale zostały sprzedane do Egiptu. I jest prawdą, że w ostatnich dniach zostały de facto przekazane Federacji Rosyjskiej za jednego dolara. Ta operacja rzeczywiście miała miejsce, a związki z caracalami i z państwa działaniami wyjaśni Centralne Biuro Antykorupcyjne już wkrótce

Później Macierewicz powiedział dziennikarzom w Sejmie, że ma te informacje "z bardzo dobrego źródła". Obstawiał też przy swoim w dzisiejszej rozmowie w TVP Info.

Wrzutka rosyjskich portali 

Minister nie sprecyzował, o jakie "bardzo dobre źródła" chodziło. Jednak plotkę o tym, że Egipt sprzeda Rosji mistrale łatwo prześledzić w internecie. Już we wrześniu 2015 roku ta plotka pojawiła się na niszowych rosyjskich i rosyjskojęzycznych portalach.

Dokładnie te same artykuły, skopiowane słowo w słowo, pojawiły się na innych niszowych, rosyjskich portalach około 10 października tego roku. Plotka pojawiła się m.in. na wspomnianym wcześniej portalu Topnewsrussia.ru. Kilka dni później pisał o tym prokremlowski portal pravda.ru, jednak nawet on wątpił, że informacje są prawdziwe.

Zarówno przed rokiem, jak i teraz, powoływano się na "egipską telewizję SIS TV". SIS rządowa agencja informacyjna w Egipcie. Ani rok temu, ani teraz nie informowała o sprzedaży mistrali Rosji. Za to dwa tygodnie temu pisała o tym, ze drugi z kupionych okrętów przybył do portu w Aleksandrii. Wcześniej brał udział w egipsko-francuskich manewrach wojskowych. Za kilka dni prezydent Egiptu ma zainaugurować utworzenie II floty, w której skład wejdą mistrale.  

O rzekomej transakcji za dolara milczą też rosyjskie agencje informacyjne. Mówią jednak o innej transakcji: to Egipt ma kupić od Rosji śmigłowce, które będą wyposażeniem mistrali (które są okrętami przystosowanymi do przewożenia śmigłowców).

Są to śmigłowce specjalnie przystosowane właśnie do operacji z okrętów mistral (które miały trafić do Rosji).

Wysłaliśmy do biura prasowego ministerstwa obrony zapytanie, skąd Antoni Macierewicz ma informacje o rzekomym sprzedaniu mistrali za jednego dolara i jak skomentuje fakt, iż nie piszą o niej ani rosyjskie, ani egipskie agencje informacyjne.

 

Weź udział w dyskusji:
Macierewicz dał się nabrać prokremlowskim portalom? Twierdzi, że Egipt oddał Rosji mistrale z 1 dolara
Aby skomentować ten i inne artykuły zapraszamy na forum.gazeta.pl