Odkryto nową grupę galaktyk: "Zielone Groszki"

Grupa astronomów z pomocą uczestników projektu Galaxy Zoo odkryła grupę rzadkich galaktyk nazwaną "Zielone Groszki" ("Green Peas"). Odkrycie może pomóc zrozumieć, jak kształtowały się galaktyki i gwiazdy w początkach wszechświata.

Uczestnicy projektu Galaxy Zoo, ochotnicy którzy poświęcają swój wolny czas, by pomagać w klasyfikowaniu galaktyk na podstawie zdjęć zamieszczonych w internecie, znaleźli niespotykane do tej pory obiekty o małym rozmiarze świecące na jasnozielono. Nazwali je "Zielonymi Groszkami" ("Green Peas").

Astronomowie odkryli, że "Zielone Groszki" to małe zbite galaktyki o dużym natężeniu gwiazd.

- Znajdują się one wśród galaktyk, w których najbardziej intensywnie tworzą się gwiazdy - mówi Carolin Cardamon, absolwentka astronomii na Uniwerstytecie Yale, która przewodniczy badaniom.

Wśród miliona galaktyk znajdujących się w zasobach Galaxy Zoo, badacze-ochotnicy znaleźli 250 Zielonych Groszków. - Żadna osoba nie dokonałaby tego własnymi siłami - mówi Carolin Cardamon. - Nawet jeśli sprawdzilibyśmy 10 tys. z nich, moglibyśmy znaleźć zaledwie kilka Zielonych Groszków i nie zorientowalibyśmy się, że stanowią one unikalny gatunek.

Badane galaktyki znajdują się w odległości 1,5-5 mln lat świetlnych od Ziemi. Są dziesięć razy mniejsze od naszej Galaktyki Drogi Mlecznej i mają 100 razy mniejszą masę, ale - co zaskakuje, biorąc pod uwagę ich mały rozmiar - tworzą się w nich gwiazdy 10 razy szybciej niż w Mlecznej Drodze.

- One niewiarygodnie szybko się rozwijają - mówi Kevin Schawinski, jeden z pomysłodawców projektu Galaxy Zoo. - Tego rodzaju galaktyki mogły istnieć w początkowej fazie wszechświata, dziś nie obserwujemy tak aktywnych galaktyk. Dokładne poznanie "Zielonych Groszków" może nam przybliżyć proces powstawania gwiazd i ewolucji galaktyk we wczesnym wszechświecie.

Ochotnicy, którzy odkryli "Zielone Groszki", nazywają siebie Korpus Groszków lub Brygada Groszków ("Peas Corps" i "Peas Brigade").

Zobacz też: Niebieskie M&M'sy pomogą w leczeniu urazów kręgosłupa oraz więcej newsów z działu Nauka