Montaż autobusów Autosan w Kaliningradzie

Już za trzy miesiące może się zacząć się montaż autobusów Autosan w Kaliningradzie, w zakładach produkujących już auta BMW i koreańskiego koncernu Kia. Wytwarzane tam polskie autobusy będą bez cła wysyłane do Rosji.

Montaż autobusów Autosan w Kaliningradzie

Już za trzy miesiące może się zacząć się montaż autobusów Autosan w Kaliningradzie, w zakładach produkujących już auta BMW i koreańskiego koncernu Kia. Wytwarzane tam polskie autobusy będą bez cła wysyłane do Rosji.

Ramową umowę w sprawie uruchomienia w Kaliningradzie montażu autobusów Autosana podpisali w środę w Warszawie Franciszek Gaik, prezes spółki Zasada S.A., która kontroluje sanockiego Autosana, oraz Władimir Szczerbakow - szef kaliningradzkiej firmy Avtotor (montuje już samochody Kia i BMW). Dzięki montowni polskich autobusów zatrudnienie w rosyjskiej firmie ma wzrosnąć nawet o 1,2 tys. osób - podała spółka Zasada. Dalsze 500 osób znajdzie w Rosji zatrudnienie w usługach związanych z montownią (np. składach konsygnacyjnych).

Początkowo do Kaliningradu będą wysyłane z Polski kompletne zestawy do montażu autobusów. Potem do ich produkcji będą wykorzystywane także podzespoły wytwarzane w kaliningradzkiej enklawie. Rocznie planuje się montaż do 1000 pojazdów (mniej więcej dwa razy więcej niż dziś produkuje Autosan). Zainteresowanie zakupem partii ok. 50 sztuk zgłosił już Woroneż. Oprócz autobusów Autosan będzie wysyłał do Kaliningradu zestawy do montażu trolejbusów.

Obwód kaliningradzki ma status specjalnej strefy ekonomicznej i dlatego Autosany będą mogły trafić do Rosji bez 30-proc. cła. Autosan montował już w Rosji swoje autobusy i dostarczał je do Orenburga, Samary i Woroneża. Trolejbusy do Murmańska wysyłał zaś Jelcz, również należący do grupy Zasada.

Projekt Autosana i Avtotora przewiduje utworzenie dwóch spółek: produkcyjnej i handlowej. Koszty inwestycji szacuje się na 25-40 mln dol., które mają zostać pokryte kredytem z polskich banków. Kredyty ubezpieczy Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych. Przedstawiciele Zasady nieoficjalnie mówią, że wstępne zainteresowanie przyznaniem kredytów zgłaszały Bank Handlowy i BRE.

Wytwarzane w Kaliningradzie Autosany będą tańsze od pojazdów z Sanoka. I chociaż umowa zakazuje sprzedaży montowanych tam autobusów w Polsce, to od przedstawiciela grupy Zasada słyszeliśmy obawę, czy nie zdarzą się próby takich działań. Jako pojazdy montowane w całości lub większości z polskich części, Autosany z Kaliningradu nie byłyby obłożone cłem także w Polsce.

Andrzej Kublik