Potężne maszyny codziennie zderzają się w powietrzu z pojedynczymi małymi pierzastymi lotnikami, ale najczęściej nie powoduje to żadnych tragicznych skutków. - Samoloty muszą wytrzymać uderzenie ponad 3,5-kilogramowego ptaka - mówi Kevin Poormon, inżynier z amerykańskiego uniwersytetu w Dayton w stanie Ohio.
Poważnym zagrożeniem dla samolotów są stada ptaków, zwłaszcza jeśli do uderzeń dochodzi w krytycznych dla lotu momentach, jak start lub lądowanie. Kolizja w czasie startu z ważącą ponad 5 kg gęsią kanadyjską może wytworzyć nacisk podobny do tego, jaki powoduje 450-kilogramowy obiekt, zrzucony z wysokości 3 m. To może być katastrofalne w skutkach np. dla łopaty wirnika w silniku. Według Chrisa Yatesa, eksperta lotniczego z Janes Information Group, silniki samolotów są wrażliwe na uszkodzenia i zassanie do środka ptaka może doprowadzić do katastrofy, jeśli rozbije się on o wirnik. - Kawałki mogą rozsypać się po całym silniku - mówi ekspert. Nie chodzi mu kości ptaka, ale metalowe części silnika.
Takie przypadki są jednak bardzo rzadkie. Poza momentem startu i lądowania, duże samoloty pasażerskie latają na wysokościach nieosiągalnych dla ptaków. I jeśli już dochodzi do kolizji, to najczęściej uszkodzeniu ulega jeden silnik. - To nie prowadzi zwykle do katastrofy - powiedział radiu TOK FM Jakub Benke, zawodowy pilot i instruktor samolotowy. Według niego uszkodzenia obu silników są bardzo rzadkie. Ale jeśli już do takiej dochodzi, to wtedy, oprócz wyszkolenia pilota, bardzo liczy się jego kunszt i wyobraźnia. - Ćwiczenie lądowania bez silników nie jest już obowiązkowym elementem szkolenia symulatorowego - dodaje Benke.
Problemem ptaków przede wszystkim zajmują się władze lotnisk. Jadąc Al. Krakowską w Warszawie czasami można usłyszeć dziwną mieszankę ptasich głosów. To elektro-akustyczny system odstraszania. Z głośników, umieszczonych m.in. przy każdym podejściu do lądowania, jest emitowany dźwięk jaki wydają ptaki w chwilach strachu. Teren lotniska na Okęciu regularnie patrolują też sokolnicy. Drapieżne jastrzębie i sokoły są bardzo skuteczne w odstraszaniu stad innych ptaków.
Pasażerowie warszawskiego lotniska im. Fryderyka Chopina mogą się czuć względnie bezpiecznie. Ale Federalna Służba Lotnictwa w USA zarejestrowała w latach 1990 - 2007 prawie 76 tys. zgłoszeń o kolizjach samolotów z ptakami. Od 1988 r. w wyniku takich zderzeń zginęło w Stanach Zjednoczonych 219 osób.