Mamy nowy telefon zaufania. Kto o nim wie?

Od 6 listopada działa Ogólnopolski Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży - 116 111. Jego obsługą zajmie się Fundacja Dzieci Niczyje. Telefon uruchomiono m.in. przy współpracy MSWiA i Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Kampania informacyjna o nim ruszy, ale najwcześniej za 2 miesiące.

Telefon będzie działał przez pięć dni w tygodniu od godz. 12 do 20. W tym czasie dzieci potrzebujące psychologicznego wsparcia, doświadczające i będące świadkami przemocy, a także znajdujące się w trudnych sytuacjach, które wymagają natychmiastowej interwencji będą mogły porozmawiać ze specjalistą.

Proszę czekać, będziemy pomagać

Marta Skierkowska z Fundacji Dzieci Niczyje zapowiada kampanię informacyjną na pierwszy kwartał 2009 roku. Wtedy plakaty pojawią się w szkołach i przedszkolach. Planowana jest też kampania telewizyjna. Dlaczego nie teraz, kiedy numer rusza? - Chcemy przetestować numer, sprawdzić, jakie będzie zainteresowanie, kto, z jakimi problemami i kiedy będzie dzwonił. Dostosujemy działanie telefonu do potrzeb dzieci - tłumaczy Marta Skierkowska z Fundacji Dzieci Niczyje, która koordynuje działalność numeru.

Jak dzieci mają na niego zadzwonić, skoro o nim nie widzą - Mamy ulotki, działa strona internetową www.116111.pl ]. - dodaje Marta Skierkowska.

Strona działa, ale nie ma w nim działów "gdzie szukać pomocy". Również forum jest "w budowie".

Dyrektor Fundacji Dzieci Niczyje Monika Sajkowska mówiła reporterowi Radia TOK FM, że telefon wypełni pewną lukę. - Dziecku samemu trudno szukać pomocy. Choć jest dużo organizacji, które się tym zajmują, dzieci nie wiedzą, jak je znaleźć, często boją się pójść do nich same. Potrzebny jest telefon, pod który mogą zadzwonić i porozmawiać anonimowo z życzliwym dorosłym - przekonywała.

Telefon na ratunek

Osoba, która dodzwoni się na numer 116 111 będzie mogła porozmawiać z konsultantem - psychologiem lub pedagogiem. Numer obsługiwany jest przez profesjonalne call center. Będzie w nim pracowało 4 specjalistów. Mało? Jeśli będzie potrzeba, pojawi się więcej pracowników - zapewnia Marta Skierkowska. Działalność telefonu w Polsce opiera się na doświadczeniach innych krajów m.in. Czech. Tam odbierano nawet 800 telefonów dziennie, z czego ok. 90 proc. to były telefony tzw. testowe. Dzieci sprawdzały, czy numer działa.

Skierkowska rozwiewa wątpliwości, że cztery osoby nie będą w stanie udzielić pomocy 200 osobom. - Czeski numer działał od lat. Był bardzo znany, dobrze rozreklamowany. W Polsce nie ma takiego jednego numeru. 116 111 ma być pierwszym - dodaje.

Telefony zaufania 116 111 działają już w Czechach, na Słowacji, w Rumunii i na Węgrzech, polski telefon będzie piąty. Z analizy działań podobnych linii, np. na Węgrzech, wiadomo, że problemy, z którymi zwracają się młode osoby dotyczą nieporozumień w rodzinach, kłopotów z rówieśnikami, problemy w szkole. Konsultanci będą mogli interweniować (np. wezwać policję), jeśli uznają, że młody rozmówca znajduje się w sytuacji, która zagraża jego życiu lub zdrowiu.

W innych krajach dzieci i młodzież dzwonią najczęściej, gdy mają problemy z przemocą wśród rówieśników i w rodzinie. Zwierzają się też z trudnych relacji z rodzeństwem albo z nastoletnich miłości.

Zapamiętaj: Sto szesnaście...

Grupa numerów 116 (116 000 - numer interwencyjny w sprawie zaginionych dzieci, 116 111 - telefon zaufania dla dzieci, 116 123 - telefon wsparcia emocjonalnego dla dorosłych) - to grupa ogólnoeuropejskich, darmowych linii telefonicznych o charakterze społecznym, przeznaczonych dla dzieci i rodziców, którzy znaleźli się w niebezpieczeństwie i chcą szybko wezwać pomocy lub potrzebują wsparcia. Ich uruchomienie to inicjatywa Komisji Europejskiej.

W dyrektywie z lutego zeszłego roku KE zdecydowała, że w całej UE numery zaczynające się od 116 mają być przeznaczane na "usługi o walorze społecznym".

O tym jak ważna jest kampania informacyjna w każdym kraju przekonała się już Komisja Europejska. Wg jej badań dotyczących numeru alarmowego 112 o jego istnieniu wie tylko co piąty Europejczyk. Numer działa od 20 lat.

Dużo, dużo telefonów zaufania

Z inicjatywy stowarzyszenia Child Helplines International (CHI) 17 maja obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Telefonów Zaufania dla Dzieci.

Do sieci Child Helplines International należą organizacje prowadzące telefony zaufania z ponad 160 krajów. Każdego roku odbierają około 10,5 miliona zgłoszeń od dzieci.

W Polsce telefony zaufania dla dzieci i młodzieży prowadzą samorządy, stowarzyszenia, fundacje. Pierwszy telefon zaufania "Anonimowy Przyjaciel" zaczął działać już w 1967 roku.

Dziś numery, które można znaleźć w sieci, mają przymiotniki "katolicki", całodobowy" i nietypowe nazwy jak "Wsparciuch", "Splin" czy "Przyjaciel w kryzysie".

Można wyszukać je bez problemu w internecie. Działa Polskie Towarzystwo Pomocy Telefonicznej, które zrzesza organizacje prowadzące telefony zaufania.

Coraz częściej oprócz numeru telefonu pojawiają się inne możliwości komunikacji, jak telefonii internetowej czy e-mail.

Trzeba być jednak ostrożnym - Niektóre gazety nawet nie chcą publikować numerów telefonów zaufania ze swego terenu. Nie ma urzędowo zastrzeżonej nazwy dla tego typu działalności, stąd każdy może się tą nazwą posługiwać, choćby dla napędzenia klientów do prywatnego gabinetu psychologicznego - dodaje Teresa Michalak, prezes PTPT.

O nowym telefonie zaufania posłuchasz też w radiu TOK FM